امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارتی به شالیزارها وارد نشده است

دبیر انجمن برنج ایران گفت: سیل اخیر هیچ گونه خسارتی به مزارع برنج کشور وارد نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جمیل علیزاده شایق در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: استان های گیلان و مازندران در کشت برنج پیشگام هستند.

وی همچنین اظهارداشت: طبق معمول در هفته نخست فروردین خزانه گیری و ازنیمه دوم همین ماه به تدریج نشاها از خزانه به زمین های اصلی منتقل می شود.

دبیر انجمن برنج ایران گفت: مناطقی همچون گمیشان و آق قلا در گلستان که به تازگی دچار سیل و آبگرفتی شد منطقه برنجکاری نیست بلکه کشت و کار برنج بیشتر در غرب این استان انجام می شود.

وی در ادامه افزود: استان های جنوبی دیرتر از استان های شمالی اقدام به خزانه گیری و نشاکاری می کنند.

علیزاده شایق اظهارداشت: میزان تولید برنج در سال جاری با توجه به بارش های اخیر و تغذیه سفره های آب زیر زمینی نه تنها کمتر از سال گذشته نخواهد بود بلکه به دلیل زیر کشت رفتن اراضی بیشتر افزایش خواهد یافت.

وبه رادیو اقتصاد گفت: طی سال های گذشته بخشی از اراضی برنجکاری کشور به دلیل پدیده خشکسالی و کم آبی امکان کشت برای کشاورزان فراهم نبود که خوشبختانه امسال به سبب بارش های مناسب این زمین ها نیز به زیر کشت می روند.

دبیر انجمن برنج ضمن اشاره به تولیددو میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج طی سال گذشته در ایران افزود: اگر اتفاق خاصی همچون سیل، خشکسالی، طغیان آفات و بیماری ها و موارد دیگر طی ماه های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد در مملکت نیفتد پیش بینی می شود امسال دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شود.

وی اظهارداشت: افزایش قیمت برنج ربطی به میزان تولید و کیفیت ندارد بلکه برخی افراد فرصت طلب و سودجو با تبلیغات روانی همچون از بین رفتن شالیزارها در اثر سیل و بسیاری موارد دیگر زمینه را برای واردات هرچه بیشتر و هم گران تر شدن قیمت برنج فراهم می کنند.

علیزاده شایق با بیان اینکه سرانه مصرف برنج در ایران ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم است، یادآورشد: نیاز کشور به برنج سالیانه سه میلیون تن است که با احتساب تولید دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن کسری خواهیم داشت که از طریق واردات تامین می شود.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می گیرد و علاقمندان می توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا