بانکبانک و بیمهتجارتصوت

اثبات بازگشت ارز صادراتی توسط بانک مرکزی

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: طبق مصوبه سران سه قوه و قانون اثبات بازگرداندن ارز صادراتی از سوی صادرکنندگان به کشور به بانک مرکزی واگذار شده است.

محمد لاهوتی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: بر اساس مصوبه سران سه قوه، بخشنامه های ابلاغ شده در حوزه صادراتی و پیشنهاد دولت در بودجه ۹۸ اعطای معافیت های مالیاتی نرخ صفر به شرط بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور خواهد بود در غیر این صورت صادر کننده ضمن پرداخت مالیات بر درآمد نمی تواند مالیات بر ارزش افزوده خود را پس بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه بخشنامه نرخ صفر و معافیت های مالیات بر درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات در راستای اعمال قانون ابلاغ شده است، اظهارداشت: طبق بخشنامه مدنظر تمامی صادرکنندگان مشمول پرداخت مالیات هستند مگر اینکه اثبات کنند ارز صادراتی را به داخل کشور برگردانده اند تا بتوانند از مالیات نرخ صفر بهره مند شوند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: بانک مرکزی می تواند اسامی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برنگردانده اند را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند تا از اعطای معافیت مالیاتی نرخ صفر به چنین صادرکنندگانی جلوگیری شود.

وی افزود: صادرکنندگان سه ماه فرصت داشتند تا ارز صادراتی خود را به کشور برگردانند که در حال حاضر شش ماه نیز به این زمان افزوده شده است.

لاهوتی اظهارداشت: رسیدگی به دفاتر مربوط به سال مالی می شود و از اول مرداد ماه سازمان امور مالیاتی می تواند به دفاتر رسیدگی کند که ممکن است تا دوسال به طول انجامد.

وی ادامه داد: طبق قانون برای بازگشت مالیات بر ارزش افزوده ۳۰ روز فرصت وجود دارد در صورتی که رسیدگی به دفاتر طولانی شود ممکن است زمان بازگشت مالیات موردنظر هم به تعویق بیفتد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به رادیو اقتصاد یادآور شد: نشست هایی در اتاق بازرگانی با حضور نمایندگان بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک از بهمن ماه سال گذشته به صورت هفتگی برگزار می شود که در جلسه هفته آینده در مورد بخشنامه مربوطه بحث خواهد شد تا فرآیند بازگشت ارز به کشور تسهیل شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا