خودروصنعت، معدن، تجارت

نظارت بیشتر دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت قطعات خودرو

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصمیم وزارت صنعت را مبنی بر افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو مشروط بر نظارت بیشتر دولت و جلوگیری از افزایش قیمت ها منطقی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی علیلو نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت : تصمیم بالا بردن تعرفه های واردات قطعات خودرو که به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است می‌بایست با نظارت مضاعف دولت ، به افزایش استانداردهای لازم و کیفیت منجر شود و از سوی دیگر موجب سودجویی و انحصار پنهانی برخی از تولیدکنندگان نگردد.

همچنین بخوانید

وی افزود: تجربه سالهای گذشته ثابت کرده هرگاه دولت حمایت بدون نظارت از تولیدات داخلی انجام داده و کاهش واردات را در دستور کار قرار داده ما شاهد افزایش قیمتهای تولیدات داخلی بوده ایم.

وی با اشاره به توانمندی تولید کنندگان داخلی گفت: طی تحقیق و تفحص چند ساله به این نتیجه رسیده ایم که ۹۵ درصد از قطعات تولید خودرو را می‌توان در داخل کشور تولید نمود. به عنوان مثال قطعه کامپیوتری ماشین که از پیچیده ترین قطعه خودرو محسوب می‌شود در داخل کشور تولید و توانسته است استانداردهای داخلی و خارجی را کسب نماید.

علیلو به برخی از قطعات وارداتی خودرو که مجوز تولید داخل ندارند اشاره کرد و گفت : برخی از قطعات خودرو مجوز تولید ندارند و واردات آنان در انحصار دو شرکت بزرگ است و با این تصمیم دولت به نام حمایت از تولید، موجب سودجویی آنان خواهد شد چرا که به بهانه افزایش ۵ درصدی قیمت ها آنان مبادرت به افزایش ۱۰ درصدی خواهند نمود.

وی در پایان خاطر نشان کرد ساز و کارهای وزارت صنعت و معدن و تجارت می بایست طوری طراحی شود که بیشتر از گذشته نظارت بر عملکرد وضعیت تولید صورت گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا