انرژی

احتمال لغو پیمان نفتی اوپک پلاس برای مقابله با آمریکا

خبرگزاری تاس به نقل از وزیر دارایی روسیه نوشت: روسیه و اوپک ممکن است تصمیم بگیرند تولیدشان را برای مبارزه سهم بازار با آمریکا افزایش دهند اما این اقدام قیمت‌های نفت را تا سطح ۴۰ دلار در هر بشکه پایین خواهد برد.

به گزارش آرمان اقتصادی، آنتون سیلوآنوف اظهار کرد: یک دو راهی وجود دارد. ما باید با اوپک چه کاری انجام دهیم: باید سهم بازارمان را که توسط آمریکایی‌ها تصاحب می‌شود، از دست دهیم یا توافق را رها کنیم؟ اگر توافق را ترک کنیم، قیمت‌های نفت پایین خواهد رفت و سرمایه‌گذاری‌های جدید کمتر خواهد شد. همچنین تولید آمریکا کمتر خواهد شد زیرا هزینه تولید برای نفت شیل بالاتر از تولید مرسوم است.

وزیر دارایی روسیه در ادامه افزود: قیمت‌های نفت ممکن است به مدت یک سال به ۴۰ دلار در هر بشکه یا کمتر از آن سقوط کند.

همچنین بخوانید

وی اظهار کرد که هنوز تصمیمی درباره پیمان کاهش تولید گرفته نشده و وی نمی‌داند آیا کشورهای اوپک از این سناریو راضی خواهند بود یا خیر.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک معروف به گروه اوپک پلاس، توافق کرده‌اند تولیدشان را از اول ژانویه به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. قرار است این تولیدکنندگان در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید و تمدید پیمان کاهش تولید دیدار کنند.

پیمان اوپک پلاس کمک کرده قیمت‌های نفت امسال ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده و به حدود ۷۲ دلار در هر بشکه برسد. بالا رفتن قیمت‌ها سبب شده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از اوپک درخواست کند در اقداماتش برای محدودیت عرضه تجدیدنظر کند. اوپک اعلام کرده که محدودیت‌های عرضه باید حفظ شوند اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد موضع این گروه ملایم‌تر شده است.

منابع آگاه اواخر هفته گذشته به رویترز اظهار کردند که اگر تولید نفت ونزوئلا و ایران کاهش بیشتری پیدا کند و روند صعودی قیمت‌ها تداوم داشته باشد، اوپک تولید نفت خود را از ژوئیه بالا خواهد برد زیرا تمدید کاهش تولید ممکن است باعث محدودیت شدید عرضه در بازار شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا