صنعت، معدن، تجارت

سهم ۱۶ صدمی ایران در صادرات به روسیه

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: سهم ایران از صادرات ۲۹۰ میلیارد دلاری کالا از کشورهای جهان به روسیه تنها ۱۶ صدم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هادی تیزهوش تابان در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اقتصاد ایران می توان با کشورهای منطقه اوراسیا تعامل داشت، افزود: پیمان نامه اوراسیا با حضور پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان ایجاده شده است.

وی اظهارداشت: در صورت الحاق ایران به پیمان نامه مزبور فرصت مناسبی به دست می آید تا با تعرفه های پایین تر در بازار این کشورها حضور داشت و از طریق آنها به اروپا کالا صادر کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: صادرات به روسیه در سال ۹۷ نسبت به سال قبل تر ۳۶ درصد افزایش و واردات از این کشور نیز هشت درصد کاهش یافته است.

وی با اعلام این مطلب که بیشترین میزان صادرات ایران به روسیه در حوزه مواد غذایی و صنایع سبک بوده است، گفت: تقویت امکانات کشتیرانی ایران ضروریست و برای بهبود حمل و نقل زمینی که از فرسودگی رنج می برد باید اقدام های موثری انجام شود.

تیزهوش تابان ضمن اشاره به اینکه پیمان نامه اوراسیا می تواند چشم انداز روشنی را پیش روی ایران بگذارد، افزود: سازمان استاندارد ایران با سازمان استاندارد روسیه در حال رایزنی است تا طبق استانداردهای روسیه مواد لبنی به این کشور صادر شود.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت های ایرانی موفق به اخذ کد آی ار (IR) از سازمان دامپزشکی کشور شدند و مواد لبنی و غذایی به روسیه صادر می کنند، اظهارداشت: سایر شرکت ها هم برای دریافت استاندارد مدنظر اقدام کرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه فاصله کوتاه ایران تا این کشور را ظرفیت مناسبی برای صادرات مواد غذایی به آن دانست و یادآور شد: ورود گمرک ایران به پیمان نامه گمرکی اوراسیا و اقدام های در حال انجام اتاق ایران و روسیه پیوستن ایران به پیمان نامه مزبور را در سریع ترین زمان ممکن عملیاتی خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا