صنعت، معدن، تجارت

ارائه بن کارت خرید راه حل عبور از گرانی ها است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس می گوید گرانی ها به دلیل تفاوت نرخ ارز است که با توزیع بن کارت می توان از این فضا فاصله گرفت.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، در گفت‌وگویی با اشاره به روند افزایشی قیمت آرد و شکر و تاثیر آن بر بازار ماه مبارک رمضان، گفت: بخش عمده افزایش قیمت هایی که شاهد هستیم به دلیل تفاوت قیمت ارز و در پی کاهش ارزش پول ملی است که قیمت ها در داخل گران می شود در حالی که قیمت های جهانی تغییر آنچنانی نکرده است.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: از آنجایی که چندین سال است که قیمت ارز را به صورت مصنوعی پایین نگهداشته اند، چند ایراد و مشکل ایجاد شده اول اینکه ما به التفاوت قیمت آرد در داخل با بیرون از کشور بسیار زیاد بوده و در ثانی تمایل برای ورود قاچاقچیان و دلالان به این بازار افزایش یافته است.

شکر

نماینده مردم شازند در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: تمایل قاچاقچیان و دلالان به بازار آرد باعث می شود که این محصول را ارزان بخرند و بیرون از کشور به ارزش ارزی بفروشند که این کار باعث تلاطم در قیمت سایر کالای وابسته با آرد می شود.

وی بیان داشت: ابراز کافی برای نظارت و کنترل بر کشور وجود ندارد و این کار نشدنی است، دولت اگر هم بتواند به هر روشی جلوی خروج و قاچاق محصولات را بگیرد نمی تواند جلوی احتکار و ذخیره سازی بیش از حد خانوارها را بگیرد.

ابراهیمی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه برای مدیریت بازار باید قیمت ها آزاد و نحوه حمایت تغییر کند، گفت: اگر دولت به همین شکل مدیریت بازار را ادامه دهد با کمال تاسف باید بگویم که در قیمت کالاهای مرتبط با آرد و شکر که در ماه مبارک رمضان تقاضای آن افزایش پیدا می کند، تفاوت فاحشی رخ خواهد داد.

کشتارگاه مرغ

این نماینده مجلس بیان داشت: برای مدیریت نارضایتی مردم باید واقعیت را به آنها بازگو کرد، نباید به مردم به دروغ بگویم که گران نمی شود اما در بازار خلاف آن را مشاهده کنند، این اتفاق در بازار مرغ رخ داد نباید تکرار کنیم.

تفاوت بن کارت با کالا برگ الکترونیکی کالاهای اساسی

وی افزود: تلاش شد با ارز نیمایی مرغ در بازار کشور ارائه شود اما شاهد هستیم دو روز مرغ در بازار وجود دارد سه روز نیست، از این رو می گویم باید نحوه حمایت را در قالب ارائه بن کارت تغییر داد، اگر دولت هزینه ای که متحمل می شود و ذخیره ارزی را که می دهد تا قیمت ها را پایین نگهدارد را به بن کارت تبدیل کند، خانوارها به راحتی با اختیار خودشان می توانند اقلام مورد نیاز را خریداری کنند و دست دلال و واسطه را از بازار کوتاه می کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه کالابرگ الکترونیکی را برای تامین کالاهای اساسی قبول ندارد، اظهار داشت: کالا برگ فساد آور است، بن کارت این گونه است که کارت اعتباری برای خرید می دهید اما کالابرگ می گوید با این برگه می توان اقلام مشخصی را با قیمت تعیین شده خریداری کرد در حالی که با بن کارت، خانوار نیاز خود را خریداری می کند./

منبع
خانه ملت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا