امور زیربناییراه و ساختمان

احتمال وقوع سیل در تهران بسیار کم است/ جانمایی نادرست ساخت‌وساز عامل اصلی افزایش خسارت ناشی از وقوع سیل

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مسیر سیلاب‌ها در تهران پیش بینی شده است گفت:‌ خوشبختانه در تمام شهرهای تفصیلی و جامع تهران درباره وقوع سیل پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند و تهران در شرایط بحران قرار نمی‌گیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود گلابچی در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه مهمترین عامل افزایش خسارت‌ها در جریان سیل اخیر در چند استان توسعه نامناسب شهری و ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها بوده است، گفت: علت بروز حادثه سیل اخیر جانمایی نادرست ساخت و ساز در شهرها بوده است.

وی افزود: باید بپذیریم که سیل یک حادثه حتمی است و هر چند سال احتمال بارش‌های شدید وجود دارد بنابراین همانطور که برای جلوگیری از تخریب‌ها در وقوع زلزله باید اقدام به مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌ها کرد در برابر سیل هم باید اقدامات متناسب با آن انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مهمترین اقدام در مقابله با سیل عدم ساخت و ساز در مسیر حرکت روان‌ آب‌ها است اظهار داشت: معتقدم کیفیت ساخت و ساز از عمر بنا اهمیت بیشتری دارد چرا که در حوادث طبیعی اخیر شاهد آن بودیم ساختمان‌های نوساز هم دچار تخریب‌های گسترده شده‌اند.

رئیس دانشگاه معماری پارس گفت: در کنار افزایش کیفیت ساخت و ساز باید کنترل و نظارت از ساختمان به صورت ویژه‌ای افزایش یابد و استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت و سازها یک ضرورت است.

پرفسور گلابچی با تاکید بر اینکه آنچه که باعث افزایش خسارت‌ها در وقوع سیل اخیر در استان‌های مختلف شد بحث جانمایی نادرست شهرسازی بود گفت: احداث کانال هدایت آب‌های سطحی در شهرسازی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است و در طرح‌های جامع و تفصیلی در شهرها و طرح هادی در روستاها باید موضوع جانمایی ساخت و سازها رعایت شود.

چهره ماندگار کشور در معماری و مهندسی راه و ساختمان ادامه داد: نهادهای تصمیم‌گیر هم باید بر طرح‌های جامع و تفصیلی نظارت داشته باشند و توسعه شهرها در مسیر رودخانه جلوگیری کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا احتمال وقوع سیل در پایتخت وجود دارد و در این صورت چه تاسیسات و دستگاه‌های مهم در مسیر سیلاب‌ها قرار می‌گیرند گفت: مطالعات هیدرولوژیک و شناسایی حفره‌های آبریز در طرح‌های جامع و تفصیلی تهران انجام شده است و احتمال بروز سیل در پایتخت بسیار کم است چرا که به لحاظ توپوگرافی تهران با استان‌های سیل‌خیز بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: البته چند سال گذشته وقوع سیل در ناحیه شمال تهران را تجربه کردیم اما خوشبختانه در تمام مطالعات طرح تفصیلی تهران به شرایط آبریز توجه شده است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه احداث سد در عدم وقوع سیل نقش ویژه‌ای دارد گفت: سدها تنها نقش سیل‌گیر ندارند بلکه هدف اصلی از احداث سدها تامین آب در طول سال و تامین انرژی است و به این معنی نیست که فقط با احداث سد می‌توان سیل را مهار کرد.

وی تاکید کرد: اگر مسیر سیلاب‌ها در استان‌هایی که بارش در آنها زیاد بود پیش‌بینی می‌شد چنین خسارتی به بار نمی‌آمد.

گلابچی گفت: خوشبختانه برای شناسایی مسیر سیلاب‌ها در پایتخت مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته است و مباحث مربوط به آبریز در شهر تهران این اطمینان را می‌دهد که پایتخت در این مورد در شرایط بحرانی قرار نمی‌گیرد.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا