بورسبورس اوراق

تخصیص بهینه منابع کارکرد مهم بازار سرمایه است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی، تخصیص بهینه منابع برای صنایع مختلف را از کارکردهای مهم بازار سرمایه خواند و گفت: این بازار به خوبی قادر خواهد بود با اتکا به شفافیت و پویایی خود منابع مالی را به سمت صحیح سوق دهد و باعث رونق تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا،علی مهدوی پارسا در گفت و گویی گفت: اگر به واسطه حضور بازار سرمایه ، تخصیص بهینه منابع صورت گیرد و صنایع برتر بتوانند به منابع لازم برای توسعه و رشد خود دست پیدا کنند، تولید تقویت می شود و به تبع آن شاهد رونق اشتغال و  کار در کلیت اقتصاد نیز خواهیم بود .

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، مجموعه ای از مداخلات و قیمت گذاری های دستوری در گذشته – چه به واسطه تحریم ها و چه به علت معضلات ساختاری اقتصاد –  بعضی صنایع را به کلی از حیزانتفاع ساقط کرده است .

مهدوی پارسا با بیان اینکه در حال حاضر صنایع مختلفی در بورس داریم که بسیار کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند، افزود: این مساله در بلند مدت سرمایه گذاری مجدد در این صنایع را محدود و حتی متوقف خواهد کرد؛ یعنی شما نمی توانید یک کسب و کار را با آن ارزشی که امروز در بورس معامله می شود، تاسیس و تجهیز کنید و به عنوان یک شرکت جدید وارد آن صنعت کنید.

وی ادامه داد: این وضعیت در بلند مدت صنایع موجود را دچار فرسودگی می کند و تولید و بهره وری و رغبت سرمایه گذاران را  کاهش می دهد، در بلند مدت هم تولید و اشتغال را از بین خواهد برد.

مهدوی  پارسا افزود: با قیمت گذاری های دستوری ، سود شرکت های تولیدی محدود می شود و در واقع عایدی ها به جیب دلالان سرازیر می شود و مصرف کنندگان اعم از حاکمیت و مردم بهره ای از آن نمی برند؛ لذا فساد در بخش های مختلف اقتصاد رخنه می کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:  همچنین یارانه هایی که در اختیار بسیاری از صنایع گذاشته می شود، متاسفانه اثر معکوس دارند و به جای رونق تولید، افزایش ناکارآمدی را به کشور تحمیل می کنند.

 مهدوی پارسا در بیان راه حل برای خروج از این تنگنا گفت: اگر بخواهیم صنایع ما به شکل بهینه رشد کنند و رشد تولید را داشته باشیم ، ابتدا باید  قیمت گذاری های ناصحیح که محدودیت هایی برای برخی صنایع به وجود آورده ، برچیده شود .

وی تاکید کرد: باید سعی کنیم با حفظ مصالح و منافع ملی به اقتصاد آزاد و حذف روندهای قیمت گذاری و محدودسازی برگردیم تا صنایع مختلف، جایگاه حقیقی خود را بازیابند .

مهدوی پارسا توضیح داد: پیشنهاد من حذف یارانه های غیرضروری و رساندن یارانه ها به صورت نقدی و مستقیم و البته هدفمند به افراد واجد صلاحیت و قشر نیازمند جامعه در سال جاری است . در کنار آن باید نظارت دقیق تری نیز  بر صنایع  اعمال کرد.

وی افزود: پیشنهاد دیگر این است که متخصصان و مدیران مالی بازار سرمایه بتوانند ابزارها و نهادهای مالی جدید را به کار گیرند؛ مثلا محصولات بیشتری را در بورس کالا به صورت پیش فروش عرضه کرد.

پیشنهاد انتشار اوراق سلف کالایی با هدف پیش فروش واقعی محصولات

مهدوی پارسا از اوراق سلف به عنوان یکی از ابزارهایی که قابلیت بسیار خوبی در این عرصه دارد نام برد و اظهار داشت: خوب است امکانی فراهم شود که شرکت های مختلف در دوره های سررسید معین – مثلا ماهانه یا سه ماهه – بتوانند محصولات خود را با پیش بینی تولیدی که دارند، به فروش برسانند .البته در مدل رایج اوراق سلف که تنها کارکرد تامین مالی دارد از طریق اختیارات خرید و فروش جلوی نوسان قیمت و بازده این اوراق و همچنین تحویل دارایی پایه گرفته شده که پیشنهاد می شود اوراق سلف کالایی با هدف پیش فروش واقعی محصولات توسط شرکت های تولیدی منتشر شوند.

وی اظهار داشت: اگر بازار سرمایه تمهیدات لازم را برای این موضوع بیندیشد، بسیاری از نهادهای مالی از جمله صندوق ها هستند که تمایل دارند در محصولات مختلف از جمله کامودیتی ها سرمایه گذاری کنند ، ولی چون اینها هنوز تبدیل به ابزار مالی نشده اند،  امکان سرمایه گذاری ندارند.

به گفته مهدوی پارسا، این پیشنهاد می تواند کمک بسیار خوبی به پیش فروش محصولات بنگاه های تولیدی – آن هم بر اساس قیمت های واقعی و عادله و همچنین شناسایی قیمت ها و تخصیص بهینه منابع که دغدغه اصلی بازار سرمایه است –  باشد.

وی افزود: این کارکرد بازار سرمایه می تواند به تصمیم گیران اقتصادی کمک کند تا معلوم شود چه محصولاتی با چه پیش بینی های قیمتی می توانند داشته باشند و چه تقاضایی برای آنها وجود دارد؛ این اطلاعات و داده ها همچنین می تواند برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان را به صورت روشن تری تعیین کند.

تامین مالی طرح های بزرگ ملی از طریق بازار سرمایه

مهدوی پارسا در پیشنهادی دیگر بیان کرد: بسیاری از طرح های ملی وجود دارند که توجیه اقتصادی هم دارند، اما نهادهای مالی و عموم مردم فرصت سرمایه گذاری در آن را نداشته اند.  همان گونه که دولت در یکی دو سال گذشته به بازار سرمایه اعتماد کرد و پذیره نویسی و عرضه اوراق بدهی خود را از بازار پول  و بانک به بازار سرمایه منتقل کرد، می توان تامین مالی بسیاری از طرح های بزرگ ملی را به بازار سرمایه سپرد؛ یعنی بخش اعظم این پروژه ها را در بازار سرمایه پذیره نویسی کرد . حداقل در پروژه های دارای بازده اقتصادی مناسب ، دولت خود را ملزم کند که حداقل ۱۰ درصد آن را به بازار و بقیه آن را به نهادهای مالی به صورت عرضه در پذیره نویسی واگذار کند.

وی گفت: از آنجا که  عرضه برخی پروژه ها به صورت خصوصی توسط دولت یا وزارتخانه ها صورت می گیرد و صندوق ها هم صرفا ملزم به فعالیت در بازار سرمایه هستند، نمی توانند در آن مشارکت کنند. بنابراین در مدل پیشنهادی، دولت می تواند این طرح ها را به صورت پذیره نویسی در بازار عرضه و اطلاعات آنها را منتشر کند.

مهدوی پارسا توضیح داد: دولت می تواند درصدی را به صورت بلوک های عمده به نهادهای مالی و درصدی را به سرمایه گذاران خرد واگذار کند. بعد از مدتی طی تشریفات قانونی این شرکت در بازار پایه فرابورس درج شود و به عنوان یک ابزار مالی ثبت شده نزد سازمان بورس قابل معامله و سرمایه گذاری توسط  نهادهای مالی از جمله صندوق های سرمایه گذاری باشد .

وی ادامه داد: حتی می توان شروع پروژه های انتفاعی دولت و شرکت های دولتی را منوط به پذیره نویسی موفق در بازار سرمایه کرد؛ و در صورتی که  با استقبال عموم  در بازار سرمایه پذیره نویسی شد، پروژه استارت بخورد.

مهدوی اظهار داشت: این به آن معناست که کارشناسان بازار سرمایه بازدهی این پروژه را تایید کنند و سپس سرمایه گذاری های بعدی آن انجام شود. یا در صورتی که پذیره نویسی تکمیل نشد،  هر یک از بورس ها بتوانند پذیره نویسی را ملغی کنند و وجوهی که از مردم جمع آوری شده، به حساب سرمایه گذاران بازگشت داده شود .

مهدوی در پایان تصریح کرد: ما تجربه موفق تامین مالی دولت از طریق اوراق بدهی را داریم و این ابزار نیز می تواند کمک شایانی به دولت برای تامین نقدینگی و  پیشبرد پروژه های انتفاعی و عمرانی باشد .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا