امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرعت رشد صنعت مرغداری با تکنیک های جدید

 

یک پرورش دهنده مرغ گوشتی از اجرای تکنیک¬ها و اقدامات جدید در صنعت مرغداری خبر داد و گفت که این صنعت سرعت رشد بالایی را به خود گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جواد اکبرزادگان پرورش دهنده مرغ گوشتی در گفتگو با برنامه ارمغان طبیعت گفت: ضریب تبدیل مرغ گوشتی از سالها قبل تاکنون تقریبا به نصف رسیده و از این رو قیمت تمام شده گوشت مرغ بسیار پایین آمده است.

وی افزود به عنوان مثال اگر یک مرغ برای رشد نیاز به مصرف سه و نیم کیلو دان داشته باشد امروزه این مصرف به یک و ۷۰۰ کیلو گرم کاهش یافته و می توان گفت که به علت قیمت تمام شده این محصول نسبت به گوشت به یک هفتم رسیده است.

وی انتخاب نژاد مناسب در شرایط اقلیمی و آب و هوایی را یکی از ضروریات این صنعت دانست و افزود: نژادهای بومی از مقاومت خوبی برخوردار هستند ولی از نظر اقتصادی به دلیل تولیدات پایین مقرون به صرفه نیستند و این نژادها معمولاً در روستاها که از دور ریز سفره و مزرعه تغذیه می شوند مناسب تر هستند.

وی ادامه داد: نژادهای وارداتی دو منظوره در شرایط تولید خانگی مناسب ترند زیرا هم تخم گذارند و هم وزن گیری مطلوبی دارند که مقرون به صرفه می باشد.

مرغهای دومنظوره به طور میانگین هر سه روز یک بار دو تخم می گذارند و چون سر و صدا و بوی کمتری دارند در شرایط خانگی مناسب ترند.

وی با اشاره به وضعیت بهداشتی مورد نیاز برای پرورش مرغ های خانگی گفت: یکی از راه‌های انتقال بیماری آنفولانزای پرندگان، همجواری مرغ خانگی با پرندگانی همچون کلاغ و کبوتر است . از این رو می بایست از تداخل این پرندگان جلوگیری کرده و مرغ های خانگی در قفس نگهداری شوند.

اکبر زادگان افزود: برای دستیابی به طیور سالم می بایست دو بار در سال اقدام به تزریق واکسن نیوکاسل نمود و اگر در شرایط آب و هوایی سرد محیط گرمی را برای مرغ های خانگی مهیا نمائیم به تولیداتی بیشتری دست خواهیم یافت.

اکبرزاده گان در پایان خاطرنشان کرد: مرغ هایی که در فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند معمولا طی ۵۰ روز تولید می شوند که گوشت های نرم تری نسبت به مرغ های سنتی دارند و مردم از نظر طعم مزه تمایل دارند از این نژاد در سفره خود استفاده نمایند.

برنامه “ارمغان طبیعت” کاری از گروه کشاورزی به تهیه کنندگی شهرام جهانبازی ساعت ۱۳:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا