بورسبورس اوراق

احتمال عبور بازارسرمایه از بازارهای موازی / مهمترین عوامل دلایل رونق بازار امروز

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده مطرح کرد:

احمد اشتیاقی در بررسی دلایل روند رو به رشد قیمت سهام شرکت ها، اتفاق حاضر را برآیند مجموعه عوامل مختلفی دانست و گفت: نخستین عامل در بروز این رشد چشمگیر به جاماندگی بازارسرمایه از بازارهای موازی باز می‌گردد، بر همین اساس، اکنون بازارسرمایه در حال به روز کردن و جبران این فاصله است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا،  شاخص بورس تهران امروز طی یک جهش فوق‌العاده پنج هزار و ۷۲۱ واحد دیگر به پیش رفت و ضمن ثبت رکوردی جدید در تاریخ بازار سهام کشور، با رد شدن از مانع ذهنی ۱۹۷ هزار واحد، خود را به سطح ۲۰۱ هزار واحدی رساند. کارشناسان در خصوص دلایل این اتفاق نظرات متفاوتی دارند. دراین میان احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص روند فعلی شاخص و با اشاره به سکون بازار های غیر مولد به پایگاه خبری بازار سرمایه  (سنا) گفت: در نظر داشته باشید دلار تنها عاملی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران در بازار موازی ایجاد انگیزه کند؛ در این بین بازارهای دیگری مانند مسکن و سپرده بانکی دیگر جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران ندارند. بازار دلار هم با توجه به محدودیت‌ها و شرایطی که دارد و قیمتی که پیدا کرده است، دیگر جای مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین در شرایط کنونی بازارسرمایه محلی جذاب برای ورود سرمایه‌ها به حساب می‌آید.

این فعال بازارسرمایه، عامل دوم در بروز این رشد تاریخ‌ساز را ارائه گزارش‌ یکساله شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: عملکردهای ۱۲ ماهه شرکت‌ها مناسب بود و این موضوع  اقبال سرمایه گذاران به بازار سرمایه را افزایش داد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، پیش‌بینی افزایش نرخ نیمایی را از دیگر عوامل موثر در رشد بازار عنوان کرد و افزود: این موضوع به تکرار سودآوری شرکت‌های بورسی در سال جاری کمک زیادی می‌کند. پیش بینی فعالان بازار سرمایه بر این است که این امکان وجود دارد تا این نرخ در شرایطی به ۱۲ هزار تومان هم افزایش پیدا کند.

اشتیاقی، عامل دیگر در خصوص این اتفاق را اثر رویکرد جدید بانک مرکزی در نرخ سود سپرده دانست و گفت: با اعلام بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده و حتی ارایه لایحه‌ای به مجلس در خصوص کاهش هم زمان نرخ سود سپرده و تسهیلات، کمک خوبی به رونق بورس شده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه فراهم شدن شرایط ایجاد بازار متشکل ارزی، موضوع دیگری است که سبب می شود نرخ دلار کنترل شود این موضوع نیز تمایل سرمایه گذاری در بازاری غیر از بازار ارز را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: برآیند این عوامل سبب ایجاد شرایط خوبی در سال جاری شده و به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط  بازارسرمایه در سال جاری بتواند نسبت به بازارهای موازی بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

اشتیاقی در ادامه به عوامل محدودکننده‌ای چون وجود ریسک‌های سیاسی در شرایط بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: در این شرایط اگر با ریسک‌های سیاسی موجود رو به رو نبودیم، می‌توانستیم شاهد رشد بهتری نیز در این بازار باشیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا