انرژی

جلوگیری از برداشت ۶۰ هزار متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در تهران

مدیر امور منابع آب تهران بزرگ گفت: طی هفته گذشته با انسداد ۶ حلقه چاه غیرمجاز از برداشت سالانه حدود ۶۰ هزار متر مکعب آب جلوگیری شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا نیکنام اظهار کرد: با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضائی طی هفته گذشته، شش حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران و پردیس در مجموع به عمق ۳۴۳ متر و با دبی ۳ لیتر بر ثانیه مسدود شد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که این تعداد چاه‌ها در جهت اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده است، افزود: با انجام این عملیات از خروج ۵۹ هزار و ۴۰۰ متر مکعب آب در سفره‌های زیرزمینی این محدوده جلوگیری خواهد شد.

همچنین بخوانید

مدیر امور منابع آب تهران بزرگ اضافه کرد: به‌منظور جلوگیری از بهره‌برداری‌های غیر قانونی از منابع آب‌های زیرزمینی، با تلاش اکیپ گشت و بازرسی این امور در بخش آب‌های زیرزمینی، از اضافه برداشت از چاه مجاز با حجم آب صرفه‌جویی شده ۱۱۸ هزار و ۸۰۰ متر مکعب و با دبی ۶ لیتر بر ثانیه جلوگیری شد.

وی یادآور شد: طی این مدت در بخش آب‌های سطحی شش مورد صدور اخطاریه و در بخش آب‌های زیرزمینی ۱۶ مورد کنترل بهره‌برداری و یک مورد چاه غیرمجاز شناسایی و منجر به صدور اخطاریه شد، همچنین با پیگیری‌های واحد بازرسی و نظارت نسبت به نصب دو دستگاه کنتور حجمی هوشمند روی چاه‌های پروانه‌دار اقدام شد.

نیکنام با تاکید بر ارتباط خوب و همکاری تنگاتنگ دستگاه قضائی برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی گفت: برداشت‌های بی‌رویه آب سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی‌کند.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی در پایان خاطرنشان کرد: امور منابع آب تهران بزرگ بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا