بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

طبق گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد، بیش از ۴۰ بانک مرکزی در حال ارزیابی کاربردهای بلاکچین هستند

طبق گزارش جدیدی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) منتشر شد، بیش از ۴۰ بانک مرکزی در سرتاسر جهان در حال آزمایش بر روی کاربردهای فناوری زنجیره بلوکی هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در این گزارش به چگونگی ارزیابی کاربردهای بلاکچین و یا آزمایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) توسط بانک‌های مرکزی مختلف پرداخته شده است.

اشلی لنکوئیست (Asley Lannquist)، یکی از سرپرستان پروژه بلاکچین و فناوری دفتر کل توزیع‌شده در مجمع جهانی اقتصاد و نویسنده اصلی این گزارش می‌گوید: «تعداد بانک‌های مرکزی که در حال بررسی کاربردهای این تکنولوژی هستند، بسیار قابل توجه است.»

او دست‌کم ۴۴ بانک مرکزی مختلف را نام برده است که در حال کاوش، تحقیق و یا آزمایش عملیاتی بر روی فناوری بلاکچین هستند و گوشه چشمی هم به عرضه یک ارز دیجیتال در آینده دارند.

لنکوئیست در گفتگو با کوین‌دسک (CoinDesk) اظهار کرد: «کارهای مقدماتی و آزمایشی که تاکنون بر روی این موضوع انجام شده، به نتایجی گوناگون و اغلب خوش‌بینانه منتج شده است. به طور خلاصه می‌توان گفت که بانک‌های مرکزی علیرغم اقدام محتاطانه، بسیار درگیر انجام تحقیقات در مورد کاربردهای بلاکچین هستند.»

او گفت که در حال حاضر، بانک‌ها باید به بررسی و مدیریت مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات فنی و حقوقی بپردازند. در مورد بخش فنی، موسسات باید اطمینان حاصل کنند که سیستم‌های جدید آن‌ها به همان اندازه که انتظار می‌رود، کارایی دارند و حریم خصوصی داده‌ها را به طور دقیق حفظ می‌کنند.

بخش دیگر مسائل به جنبه‌های سیاستی مربوط می‌شود که سیاست پولی یک بانک مرکزی نیز جزو همین جنبه است. لنکوئیست می‌گوید که این مسائل باید مورد مطالعه قرار گیرند تا از هر گونه عواقب ناخواسته جلوگیری شود.

صرف‌نظر از موارد و مشکلات احتمالی ذکر شده، لنکوئیست عقیده دارد که روندهای فعلی، نشانه خوبی برای ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی به حساب می‌آیند. او می‌گوید:

اگر بخواهم با در نظر گرفتن تمامی جوانب، در مورد آینده اظهار نظر کنم، باید بگویم که به نظر من، تعدادی از بانک‌های مرکزی نسبت به عرضه‌ی یک ارز دیجیتال اقدام خواهند کرد و البته همگی می‌دانیم که تعدادی از بانک‌ها پیش‌تر این کار را انجام داده‌اند.

به عنوان مثال، بانک ملی کامبوج (National Bank of Cambodia)، در نظر دارد که تا پایان سال جاری، فناوری بلاکچین را وارد سیستم پرداخت‌های ملی خود کند.

همان‌طور که گزارش لانکوئیست بیان می‌کند، این بانک در حال تلاش برای مقابله با دو مساله است: بسیاری از ساکنان این کشور عمدتا یا به طور کامل تحت پوشش خدمات بانکداری نیستند و خود سیستم بانکداری نیز به اندازه کافی کارآمد نیست.

لنکوئیست می‌گوید: «در حال حاضر این کشور یک سیستم پرداخت داخلی متلاشی‌شده دارد و بسیاری از ساکنان آن، به طور کلی به بانک دسترسی ندارند. این افراد به جای استفاده از بانک، از اپلیکیشن‌های پرداخت خصوصی استفاده می‌کنند که توسط بانک‌ها پشتیبانی نمی‌شود، به همین دلیل، گاهی اوقات از انجام پرداخت برای یکدیگر باز می‌مانند.»

لنکوئیست عنوان می‌کند: سیستم پرداخت‌ جدید مبتنی بر بلاکچین می‌تواند با متحد کردن برخی از این اپلیکیشن‌های پرداخت متفاوت، خدمات پرداخت و واریز کارآمدتری را برای ساکنان کامبوج فراهم کند.

شگفت‌انگیزترین موضوع در مورد برنامه‌ بلاکچینی بانک ملی کامبوج این است که بانک مربوطه، کار خود را با یک پایلوت آزمایشی آغاز نمی‌کند و از همان ابتدا قصد دارد در مقیاس بزرگ و در بیش از ۱۰ بانک، فناوری بلاکچین را پیاده‌سازی کند؛ به قول لنکوئیست، «آن‌ها مستقیم و بی‌معطلی وارد عمل می‌شوند.»

 

ارتباطات

لنکوئیست اشاره می‌کند که تنها تعداد اندکی از بانک‌های مرکزی از برنامه کامبوج اطلاع داشتند. هدف گزارش منتشر شده، به اشتراک گذاشتن این اطلاعات و علاوه بر آن، معرفی تلاش‌های سایر بانک‌های مرکزی در مورد فناوری بلاکچین بوده است.

مثال بعدی که در این گزارش مطرح شده، مربوط به کشور فرانسه است.

لنکوئیست گفت: «بانک فرانسه (Bank of France) از اتریوم در اجرای قرارداد هوشمند استفاده کرده و یک اتریوم اختصاصی را نیز راه‌اندازی کرده است. این یکی از اولین عرضه‌های محصول مبتنی بر اتریوم در دنیای واقعی بوده و توسط یک بانک مرکزی انجام گرفته است.»

این بانک فرآیند تامین و به اشتراک‌گذاری شناسه‌های اعتباری حوزه پرداخت‌های واحد یورو (SCIs) را با یک سیستم بلاکچین‌محور جایگزین کرده، و این سیستم از اواخر سال ۲۰۱۷ عملیاتی شده است.

لنکوئیست افزود که بیشتر تلاش‌های مجمع جهانی اقتصاد در فضای رمزنگاری، بر روی تسهیل ارتباطات میان بانک‌های مرکزی متمرکز شده‌ است. بسیاری از این موسسات به مدت ۳ الی ۴ سال، بی سرو صدا به تحقیق در مورد این تکنولوژی پرداخته‌اند و در سال ۲۰۱۶ تعداد آن‌ها با رشد چشم‌گیری همراه بوده است.

او ادعا کرد که با برقراری ارتباط در بین آن دسته از بانک‌های مرکزی که تازه وارد این عرصه شده‌اند و آن‌هایی که پیش از این در مورد ارزیابی کاربردهای بلاکچین تحقیق کرده‌اند، «تلاش می‌کنیم تا به تازه‌واردها کمک کنیم.»

او عنوان کرد: مجمع جهانی اقتصاد، که بیشتر با کنفرانس‌ سالانه خود در داووس (Davos) سوئیس شناخته می‌شود، با هدف افزایش همکاری، بسیاری از بانک‌های تازه‌وارد را به متخصصان حوزه رمزنگاری معرفی می‌کند.

لنکوئیست گفت: «ما جامعه فنی بلاکچین را به بانک‌های مرکزی وصل می‌کنیم تا به آن‌ها کمک کنیم. من به صورت دوره‌ای جلسات شخصی و وبینارهایی را برگزار می‌کنم تا بین متخصصان و بانک‌ها ارتباط برقرار کنم. ما دانشگاهیان را نیز با بانک‌ها آشنا کرده‌ایم. به نظر می‌رسد که این کار تاکنون برای بانک‌ها بسیار ارزشمند بوده است و امیدوارم در آینده نیز مفید باشد.»

بخشی از گزارش لنکوئیست نیز به لطف همین همکاری گروهی تولید شده است.

 

گام‌های بعدی در ارزیابی کاربردهای بلاکچین

در حال حاضر بانک‌های مرکزی به دنبال ارزیابی کاربردهای بلاکچین هستند. لنکوئیست می‌گوید که انتظار دارد در ماه‌های پیش رو، پیشرفت‌های ادامه‌داری را ببیند، اما مهم‌تر از آن، امیدوار است که «نتایج مثبتی نیز به دست آیند.»

به طور مشخص، او امیدوار است که هر یک از بانک‌های مرکزی که به دنبال فناوری دفتر کل توزیع‌شده هستند، به این نتیجه برسند که آیا این فناوری برایشان مفید است یا نه، و بیان کنند که چرا به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند.

او گفت: «هرچه سریع‌تر به این نتایج برسیم، به لحاظ محقق شدن این تحقیق، بهتر است.»

لنکوئیست در پاسخ به این پرسش که طبق پیش‌بینی‌های او آیا بانک‌ها ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را به کار خواهند گرفت یا خیر، عنوان کرد: «نمی‌دانم، من انتظار ندارم که این کار فراگیر شود؛ اغلب بانک‌های مرکزی از سیستم کارآمدی برخوردار هستند و از این رو، نیاز مبرمی به این ارزها ندارند.»

بخشی که از سیستم‌های مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده و به طور خاص، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بهره‌ی بیشتری خواهد برد، بازارهای نوظهور مانند کامبوج هستند. لنکوئیست توضیح داد که در حال حاضر، پرداخت‌ها و واریزهای بین‌بانکی داخلی در بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه ناکارآمد هستند.

او گفت: «بانک‌های تجاری به یکدیگر تراکنش می‌فرستند، اما ناچارند از یک بانک مرکزی تبعیت کنند.» او افزود:

«[سیستم‌های پرداخت فناوری دفتر کل توزیع‌شده] می‌تواند از اقتصاد آن‌ها پشتیبانی کند، و در نهایت در رابطه با ارز دیجیتال بانک مرکزی، باید بگویم که سیستم‌های پرداخت بسیاری از کشورها شکلی تفکیک شده دارد و داشتن یک سیستم یکپارچه، چه داخلی باشد و چه برون‌مرزی (رمیتنس)، می‌تواند هزینه پرداخت‌های دیجیتال را کاهش دهد.»

لنکوئیست می‌گوید که ممکن است استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی که شکل دیجیتالی‌شده پول بی‌پشتوانه هستند، برای ساکنان یک کشور آسان‌تر باشد، این امر به بانک‌های مرکزی در صدور ارز کمک خواهد کرد.

او گفت : «آن‌ها خواهند توانست تا پرداخت‌های [برون‌مرزی] خود را با ارز بی‌پشتوانه خودشان و بسیار آسان‌تر از دلار انجام دهند».

 

 

منبع
CoinDesk

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا