اقتصاد کلان

چرا رشد اقتصادی منفی شد؟

کاهش نرخ رشد اقتصادی به منفی ۳.۸ درصد و رشد صنعتی به منفی ۷.۹ درصد در حالی اتفاق می‌افتد که یک اقتصاددان معتقد است منفی شدن رشد اقتصادی به معنای کاهش مبادلات در اقتصاد است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سقوط نرخ رشد اقتصادی از ۳.۷ درصد در سال ۱۳۹۶ به منفی ۳.۸ درصد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، آماری است که مرکز آمار روز ۲۵ فروردین روی سایت خود قرار داد.

بر این اساس رشد اقتصادی ایران به منفی ۳.۸ درصد با احتساب نفت و منفی ۱.۹ درصد بدون نفت رسیده است. همچنین سایر اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال ١٣٩٧ رشد اقتصادی در گروه کشاورزی منفی ۱.۲، صنعت منفی ٧.٩ و گروه خدمات ٠.۶ درصد بوده است.

همچنین بخوانید

کاهش نرخ رشد اقتصادی از کاهش فعالیت‌های اقتصادی می‌آید

قدرت‌اله امام‌وردی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران، با اشاره به کاهش شش درصدی رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ اضافه کرد: این کاهش نرخ رشد اقتصادی به واسطه کاهش فعالیت‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد که قسمت عمده آن به کاهش درآمدهای نفتی و فعالیت‌های صنعتی مرتبط است؛ در مجموع این شرایط باعث کاهش حجم مبادلات در اقتصاد خواهد شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه کاهش فعالیت‌های عمرانی و تحریم‌ها به طور غیرمستقیم روی کاهش نرخ رشد اقتصادی تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: بانک جهانی برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی شش درصدی در ایران را داشته است. این نهاد البته برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی ایران حدود ۰.۶ درصد باشد که این به علت در نظر گرفتن معادلات سیاسی و انتخابات آمریکا در این سال است.

سیل روی اقتصاد تأثیر خواهد گذاشت

او به تأثیرگذاری سیلاب اخیر بر اقتصاد در سال ۱۳۹۷ هم اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از بار جبران خسارات سیل بر دوش بودجه‌های عمرانی خواهد بود که این مساله می‌تواند باعث کاهش بیشتر حجم بودجه سال جدید شود.

امام‌وردی همچنین در توصیف دورنمای اقتصاد در سال جاری به احتمال افزایش تورم اشاره و اظهار کرد: در سال جدید احتمالاً تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند و علاوه بر آن برخی معافیت‌های نفتی هم برداشته می‌شود. از سوی دیگر به دلیل کوچک شدن سفره مردم تقاضا برای مصرف هم پایین می‌آید و این شرایط باعث کاهش حجم مبادلات و ضعف کسب‌وکارها خواهد شد.

پیش از این و در زمانی که بانک مرکزی هم اجازه اعلام شاخص‌های اقتصادی را داشت، این نهاد در سال ۱۳۹۶ از رشد ۵.۱ درصدی در بخش صنعت و رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در اقتصاد ایران خبر داده بود.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا