بانک و بیمهبیمه

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ۹۸ +نحوه محاسبه و استعلام

همان طور که‌ می‌دانید بر اساس قانون، بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری برای همه دارندگان خودرو است و در آن خسارت مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث و همچنین خسارت جانی وارد شده به راننده مقصر حادثه پرداخت‌ می‌شود.

یکی از موضوعات قابل توجه در زمان خرید این بیمه قیمت آن است که در ادامه این متن به نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث و نرخ این بیمه در سال ۹۸ خواهیم پرداخت.

نرخ بیمه شخص ثالث سال ۹۸

حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث هر سال توسط بیمه مرکزی تعیین و به شرکت‌های بیمه ابلاغ‌ می‌شود. این مبلغ بر اساس میزان دیه و تعداد سیلندر خودرو مشخص‌ می‌گردد.

در سال ۹۸ مبلغ دیه برای ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) ۳۶۰ میلیون تومان و برای ماه‌های غیر حرام ۲۷۰ میلیون تومان است.

با توجه به افزایش مبلغ دیه در سال ۹۸، نرخ بیمه شخص ثالث سال ۹۸ نیز نسبت به سال ۹۷ افزایش ۱۵ درصدی داشته و میزان آن برای وسایل نقلیه مختلف در جدول زیر قابل مشاهده است.

02

با توجه به جدول فوق، قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر ۱۱.۲۳۶.۰۰۰ ریال، برای خودروهای پیکان، پراید و سپند ۱۳.۳۰۶.۰۰۰ریال، برای خودروهای چهار سیلندر۱۵.۶۴۲.۰۰۰ ریال و برای خودروهای بیشتر از چهار سیلندر ۱۷.۵۰۵.۰۰۰ ریال‌ می‌باشد.

به این نکته توجه کنید که مبالغ تعیین شده در جدول فوق، بر اساس تعهدات جانی ۳۶۰ میلیون تومان (معادل دیه ماه حرام) و حداقل تعهد مالی ۹ میلیون تومان است و برای بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی اعمال‌ می‌شود که تاریخ شروع پوشش آن‌ها از ۱۳۹۸.۰۱.۰۱ و پس از آن باشد.

همچنین توجه داشته باشید که قیمت‌های اعلام شده، قیمت نهایی بیمه شخص ثالث نیست و عواملی مثل تخفیف عدم خسارت و یا جریمه دیرکرد‌ می‌تواند باعث کاهش یا افزایش نرخ آن شود.

در جدول زیر نرخ حق بیمه شخص ثالث انواع خودروهای سواری را بر اساس تعداد سال تخفیف آن‌ها در سال ۹۸ مشاهده می‌کنید (اعداد به تومان می‌باشند):

03

نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث در سال ۹۸

عوامل تعیین کننده حق بیمه شخص ثالث شامل موارد زیر است:

حق بیمه پایه:

همان طور که گفتیم حق بیمه پایه شخص ثالث هر ساله توسط بیمه مرکزی تعیین‌ می‌شود که جدول آن را در مطالب فوق بررسی کردیم.

تخفیف عدم خسارت

تخفیف عدم خسارت تعداد سال‌هایی است که شما به عنوان دارنده بیمه شخص ثالث حادثه‌ای برایتان رخ نداده باشد و از بیمه‌نامه خود استفاده نکرده باشید. همان طور که‌ می‌دانید هرچه تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت بیشتر باشد، قیمت بیمه‌نامه شما کمتر خواهد شد.

نحوه محاسبه این تخفیف را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

جریمه دیرکرد

با توجه به اجباری بودن خرید بیمه شخص ثالث، در صورتی که بیمه‌گذار بیمه خود را به موقع تمدید نکند باید در زمان تمدید بیمه‌نامه جریمه پرداخت کند. نحوه محاسبه این جریمه به صورت روزشمار است که در جدول زیر حداقل مبلغ آن را برای خودروهای سواری و به ازای هر روز مشاهده‌ می‌کنید.

04

توجه داشته باشید که مبالغ موجود در جدول فوق مربوط به سال ۹۸ و خودروهای با تخفیف عدم خسارت ۱ سال است.

همچنین بهتر است بدانید که حداکثر جریمه دیرکرد تعلق گرفته به یک خودرو ۳۶۵ روز‌ می‌باشد.

پوشش مالی بیمه‌نامه

پوشش مالی حداکثر مبلغی است که شرکت بیمه در زمان بروز خسارت مالی پرداخت‌ می‌کند. حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ و در تمامی شرکت‌های بیمه، ۹ میلیون تومان است اما حداکثر آن در شرکت‌های مختلف از ۳۰ میلیون تومان تا ۱۵۴ میلیون تومان متغیر است.

اگر در زمان خرید بیمه شخص ثالث پوشش مالی بیشتری را انتخاب کنید، قیمت بیمه‌نامه شما افزایش پیدا خواهد کرد اما در زمان دریافت خسارت‌ می‌توانید خسارت حادثه رخ داده را به صورت کامل تری دریافت کنید.

تخفیف شرکت‌های بیمه

طبق قانون بیمه شخص ثالث، حداکثر تخفیفی که شرکت‌های بیمه‌ می‌توانند به بیمه‌گذاران ارائه دهند، ۲.۵ درصد است. تا سال گذشته تمامی شرکت‌های بیمه به جز بیمه ایران این تخفیف ۲.۵ درصدی را به بیمه‌گذاران خود ارائه‌ می‌دادند اما در اسفند ماه سال ۹۷ بیمه مرکزی طبق ابلاغیه‌ای شرکت‌های بیمه را از ارائه این تخفیف منع کرد که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه با توجه به این ابلاغیه از ارائه تخفیف ۲.۵ درصدی خودداری‌ می‌کنند.

جدول تخفیف بیمه شخص ثالث سال ۹۸

یکی از تخفیف‌های بسیار مهم در خرید بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت است که‌ می‌تواند قیمت نهایی این بیمه را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ نیز مشابه سال ۹۷ و طبق جدول زیر محاسبه‌ می‌شود. حداکثر میزان تخفیف که در سال چهاردهم تکمیل‌ می‌شود نیز همان ۷۰ درصد است.

05

الحاقیه بیمه شخص ثالث سال ۹۸

با افزایش نرخ دیه یکی از سوالاتی که برای بیمه‌گذاران مطرح‌ می‌شود، لزوم دریافت الحاقیه است. قبل از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، در صورت افزایش نرخ دیه دارندگان این بیمه موظف به دریافت الحاقیه بودند اما پس از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ دیه جدید و نرخ تعهدشده شرکت بیمه به عهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی است و دیگر نیازی به دریافت الحاقیه نیست.

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث از بیمه آنلاین ازکی

با توجه به مطالب ذکر شده، بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ دچار تغییراتی شده است که دلیل اصلی آن را‌ می‌توان افزایش مبلغ دیه عنوان کرد.

اگر‌ می‌خواهید بیمه شخص ثالث خود را با قیمت و شرایط جدید آن خریداری کنید، یک روش ساده پیش روی شماست و آن هم خرید از سایت بیمه ازکی است. شما‌ می‌توانید در سایت بیمه آنلاین ازکی اطلاعات خودرو و بیمه‌نامه قبلی خود را وارد کنید و پس از مقایسه دقیق قیمت بیمه ثالث در تمامی شرکت‌های معتبر، بیمه شخص ثالث مناسب با شرایط خود را انتخاب و خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث ایران، البرز، آسیا و … را انجام دهیم.

همچنین شما‌ می‌توانید در تمام مراحل خرید بیمه ‌نامه از مشاوره‌های تخصصی و بی طرفانه کارشناسان ازکی استفاده کنید.

ازکی اولین مرکز مشاوره و انتخاب بیمه است که انواع بیمه از جمله بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی، بیمه درمان تکمیلی، بیمه عمر و … را ارائه‌ می‌دهد.

 

 

منبع
قتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا