انرژی

نشت نفت در خوزستان صحت دارد؟

طی روزهایی که دامنه سیل به استان خوزستان نیز کشیده شده است، از آنجا که خاک این استان با نفت گره خورده است، حاشیه‌ها و اخبار نفتی آن فراوان است. یکی از این اخبار وجود آلودگی‌های نفتی در سطح استان است که البته نفتی‌ها به آن پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی هفته جاری فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که از وجود لکه‌های نفتی در مناطق نفت‌خیز جنوب در غرب حکایت دارد. موضوعی که مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز کارون آن را کذب دانسته و به آن پاسخ داده است.

محسن دهان‌زاده، ‬ با اشاره به این‬ که رعایت الزام‌های زیست‎محیطی سرلوحه کارهای صنعت نفت قرار دارد، اطمینان خاطر داد که هیچ‎گونه نشتی یا آلودگی نفتی تاکنون در هیچ نقطه‎ای از مناطق نفت‏‌خیز جنوب گزارش نشده است. نفت به دلیل اختلاف وزن و دانسیته در یک جا نمی‌ماند، حال آنکه سطح تیره رنگ در فیلم منتشر شده جریان پیدا نکرده و کاملاً ثابت است، بنابراین بدیهی است که این لکه‌های تیره رنگ هیچ ارتباطی با نفت ندارند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: این فیلم از ارتفاع بالا گرفته شده و به نظر می‌رسد این لکه‌های تیره رنگ که در تصویر پیداست، استپ‌های بیابانی باشد که به دلیل شکست نور به رنگ سیاه نشان داده شده است.

دهان‌زاده با اشاره به رصد مستمر منطقه از سوی سازمان آب و برق خوزستان و دیگر نهادهای مرتبط، اظهار کرد: قطعاً اگر کوچک‌ترین نشتی نفت در منطقه‌ای رخ دهد، به ما گزارش می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست در جریان قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش به نقل از وزارت نفت، روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نیز در این مورد اعلام کرد که نشت نفتی از هیچکدام از تأسیسات این شرکت اعلام نشده است.

پیش از این مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از احتمال آلودگی نفتی برخی رودخانه‌ها در اثر نشست نفت و گازوئیل خبر داده بود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به خطرات ناشی از آلودگی نفتی در خوزستان در نتیجه وقوع سیل اظهار کرده بود: کم و بیش شکستگی لوله نفت و نشت منابع نفتی را در آب داریم، همچنین بالا آمدن رودخانه‌ها در یکی، دو جا مخازن تلمبه‌خانه‌ها را واژگون کرده و گازوئیل در رودخانه‌ها ریخته شده است.

پس از آن مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه هیچ خطری در خصوص نشت نفت آب‌های جاری خوزستان را تهدید نمی‌کند، گفت که اندک لکه‌های جزئی در اطراف تأسیسات نفتی اهواز ۳ و تملبه خانه شهید چمران بر روی آب مشاهده شده اما این لکه‌ها پراکنده بودند و به سرعت پاکسازی شدند.

سعید کوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که بازدیدهایی از اراضی سیلابی اطراف تأسیسات نفتی اهواز ۳ و تلمبه خانه شهید چمران انجام گرفت تا شرایط لکه‌های نفتی در این منطقه بررسی شود. در این بازدیدها حتی یک پهپاد را برای تصویربرداری هوایی از منطقه ارسال کردیم اما هیچ لکه نفتی در منطقه مشاهده نشد و منطقه پاک است.

بر این اساس، طبق آنچه اعلام شده، اکنون در اطراف تأسیسات مذکور، آب کاملاً صاف است و حتی ماهی نیز در آن وجود دارد. هیچ خطری از سوی تأسیسات نفتی و نشت نفت آب‌های جاری را تهدید نمی‌کند و هیچ مشکلی در این زمینه نیست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا