بورسبورس اوراق

فاینکس ۲۰۱۹ اعتماد و اقبال به ابزارهای بازار را افزایش می‌دهد / صادرات محورها برنده اصلی افزایش نرخ ارز

معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر تصریح کرد:

 

سید علی خسروشاهی در بررسی روند بازارسرمایه اشاره کرد: در کوتاه مدت و میان مدت و با توجه به عملکرد شرکت‌های بزرگ انتظار میرود، تا فصل مجامع روند بازار صعودی و با شیب ملایم باشد، هر چند که این مسیر همراه با نوسان‌های روزانه خواهد بود. در بلند مدت اما، باید به عوامل بنیادی توجه بیشتری کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، نرخ ارز، قیمت نفت، نرخ‌های جهانی کالاها و اثرات تحریم بر شرکتها از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند. در این بین مهمترین عامل تاثیرگذار بر سود (اسمی) و ارزش بازار شرکتها، تغییرات نرخ ارز است.

وی یکی از مهمترین عوامل موثر در افزایش نرخ ارز را بسته بودن مبادی ورودی دلار دانست و افزود: هم اکنون تنش‌های سیاسی میان ایران و امریکا به بالاترین حد خود از زمان روی کار آمدن ترامپ رسیده است و نمیتوان تحلیل دقیقی از آینده این تنشها داشت؛ اما میتوان برآورد کرد افزایش تنشها موجب افزایش نرخ دلار و درنهایت افزایش ارزش بازار شرکتهای صادرات محور بورس، همچون شرکتهای پتروشیمی، فلزی و معدنی و… خواهد شد.

معاون اجرایی سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر تصریح کرد: در بحث نفت، با توجه به اینکه طی سالهای اخیر، نقش ایران در اثرگذاری بر روی قیمت نفت تا حدود زیادی کمرنگ شده است، اما موقعیت ژئوپولیتیکی ایران میتواند بر قیمت نفت تاثیرگذار باشد. افزایش سطح ناآرامیها در منطقه از یک طرف موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد و با درنظر گرفتن ثبات سایر عوامل اتفاقی مثبت برای اقتصاد نفت محور ایران تلقی میشود، اما از طرفی دیگر، افزایش تنشها باعث بالا رفتن ریسک سیاسی کشور خواهد شد که امری منفی است.

خسروشاهی، عامل موثر بعدی در روند بازار را تغییرات نرخ کامودیتیها عنوان کرد و گفت: این نوسانات عملا وابسته به نرخ رشد اقتصادی کشور چین است. با توجه به اخبار مثبت ناشی از توافقات تجاری میان چین و امریکا، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹، نرخ کامودیتیها فارغ از نوسانات مقطعی روند باثباتی داشته باشد.

وی ادامه داد: در نهایت اثرات تحریمها بر تولید و فروش شرکتها، وضعیت سودسازی شرکتها را مشخص خواهد کرد. گزارشهای فصل زمستان سال ۱۳۹۷ شرکتها نشان داد که عملکرد شرکتها در تولید و فروش قابل قبول و بهتر از حد انتظار فعالان بازار سرمایه بوده است. هر چند که انتظار میرود سال ۱۳۹۸ سالی سختتر برای شرکتها از لحاظ مقادیر فروش محصولات باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و تاثیر چنین رویدادهایی را بر رونق اقتصادی و معرفی پتانسیل‌های بازار سرمایه مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: برگزاری نمایشگاه (فاینکس ۲۰۱۹) می‌تواند به افزایش اعتماد و اقبال به ابزارهای موجود در این بازار منجر شود. همچنین در این نمایشگاه میتوان ابزارهای نوین مانند صندوق طلا، صندوق‌های کالایی، گواهی کالایی زعفران و آتی سهام را به سرمایهگذاران معرفی کرد و سبب جذب گسترده سرمایه‌های بازارهای مشابه و ابزارهای فیزیکی شد.

خسروشاهی تاکید کرد: گسترش حمایت از کسب‌وکارهای نوین برای حضور و معرفی ابزارها و فناوری‌های جدید و همچنین پوشش مداوم و دائمی این موضوعات و ابزارهای بازار سرمایه در رسانه‌های مختلف می‌تواند به اثربخشی بیشتر چنین رویدادهایی منجر شود.

خاطرنشان می شود: فاینکس ۲۰۱۹ از دوم تا پنجم اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار می شود. شرکت های علاقه مند به مشارکت در دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برای اطلاع از جزئیات این رویداد مهم می توانند به پایگاه اینترنتی نمایشگاه به نشانی http://iranfinex.ir/ مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا