امور زیربناییراه و ساختمان

نگاه به مقوله مسکن سرمایه ای است

 

یک کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: متاسفانه نگاه به مقوله مسکن تاکنون از سوی برنامه ریزان و سیاست گذاران در کشور سرمایه ای بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  افشین پروین پور در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: نگاه وقتی سرمایه ای باشد همیشه خروجی این می شود قیمت مسکن افزایش یابد چرا که برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد و در این عرصه سرمایه گذاری کنند.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: وقتی نگاه به مقوله مسکن سرمایه ای باشد اصالت با کسانی که سرمایه به بازار مسکن می آورند تا از کنار ساخت و سازیا خرید و فروش سودی به جیب زنند.

این کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: نگاه به مصرف کننده در اینجا فقط پرداخت وام خرید است و دیگر کاری به قیمت مسکن، توان خرید متقاضیان و مواردی از این دست ندارند.

وی در ادامه افزود: بالاخره منابع وام خرید مسکن محدود است در نتیجه مصرف کننده همیشه باید به دنبال دریافت وام باشد تا بتواند بخشی از هزینه خرید مسکن را از این طریق تامین و بقیه را با فروختن فرش، لوازم زندگی، طلا و غیره جمع و جور کندو از طرفی یک عمر باید بدود تا بتواند اقساط وام را پرداخت تا پس از ۳۰ تا ۴۰ سال صاحبخانه شود.

پروین پور اظهارداشت: نگاه درست و موفق در دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته به کالای مسکن نگاه مصرفی نه سرمایه ای بنابراین مسکن در ایران نیز همانند سایر ممالک جهان باید به شکل یک کالای مصرفی درآید.

وی ادامه داد: بدون شک کشورها با چنین رویکردی هیچ وقت اجازه ورود سرمایه گذاران و سوداگران را به بخش مسکن نمی دهند و در عین حال قیمت مسکن افزایش پیدا نخواهد یعنی اصالت با افزایش قیمت مسکن نیست بلکه اصالت با تامین مسکن بوسیله اقشارضعیف و کم در آمد است.

این کارشناس سیاست گذاری مسکن یادآورشد: اگر این اتفاق در کشور نمود عملی پیدا کند به یقین مسکن قیمت منطقی خودرا پیدا خواهد کرد و افراد با درآمد متوسط هم می توانند با یک وام معقول صاحبخانه شوند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا