بانکبانک و بیمهپرداخت الکترونیک

استفاده از سامانه یکپارچه داتین در بانک سپه نهایی شد

 

پس از نهایی شدن ادغام چهار بانک و یک موسسه اعتباری نظامی در بانک سپه مقرر شد بانک سپه از سامانه یکپارچه داتین استفاده کند. ۱۷ اسفندماه گذشته مصوبه استفاده از کُر داتین که یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ فناپ است به بانک سپه ابلاغ شده بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، شرکت داتین مدیریت و راهبری سامانه یکپارچه بانکی هلدینگ فناپ را برعهده دارد. پس از تصمیم‌گیری برای ادغام چهار بانک نظامی و یک موسسه مالی اعتباری در بانک سپه قرار شده تا بانک سپه از سامانه یکپارچه داتین استفاده کند و چهار بانک دیگر از سامانه یکپارچه توسن بهره ببرند. طبق قرارهای اولیه قرار است بانک‌های حکمت ایرانیان، انصار، قوامین، مهر اقتصاد و مؤسسه کوثر از کر توسن استفاده کنند.

بانک سپه از جمله بانک‌هایی است که تا کنون موفق به پیاده‌سازی کربنکینگ در زیرمجموعه خود نشده است و اقدامات صورت گرفته در این زمینه تا کنون شکست خورده است. پیش از این، بانک سپه برای پیاده‌سازی سامانه یکپارچه بانکی با شرکت خدمات انفورماتیک نیز مذاکره کرده بود؛ اما هیچ‌گاه این مذاکرات به سر انجام نرسید.

به نظر می‌رسد اقدامات اولیه برای نصب کر داتین در بانک سپه آغاز شده است. سپه به خاطر داشتن بیشتری تعداد شعبه بانکی، بزرگ‌ترین مشتری داتین به حساب می‌آید. پس از پیاده‌سازی و نهایی شدن کُر داتین در سپه رقابت میان دو هلدینگ فناپ و توسن بیش از پیش افزایش می‌یابد. تا کنون کُر فناپ علاوه بر بانک پاسارگاد در بانک‌های گردشگری، رسالت، توسعه تعاون، رفاه و موسسه اعتباری آرمان نصب شده بود.

۱۸ فروردین به صورت رسمی ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه کلید خورد. پیش از آن غلامحسن تقی نتاج، مدیرعامل بانک قوامین، از نبود زیرساخت فناوری لازم برای ادغام این شعب سخن گفته بود. به عقیده او سیستم یکپارچه بانکی که بتواند جوابگوی نیاز ۵ هزار شعبه بانکی باشد و خدمات آنان را پشتیبانی کند وجود ندارد. او گفته بود برای اینکه این زیرساخت فراهم شود باید ۵ سال برای آن زمان صرف شود.

به نظر می‌رسد راهکار استفاده از دو سامانه یکپارچه بانکی داتین و توسن برای طی کردن از مرحله گذار، یکی از راه‌حل‌هایی است که هم‌اکنون از سوی کارشناسان مطرح شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا