صنعت، معدن، تجارت

روایت رحمانی از ظرفیت یک میلیارد دلاری تجاری بین ایران و بنگلادش

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با فعال سازی ظرفیت های موجود، ایران و بنگلادش می توانند به هدف تجارت یک میلیارد دلار در سال دست پیدا کنند، گفت: امیدواریم در سال جدید ششمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا رحمانی در مراسم روز ملی بنگلادش ضمن تبریک سالروز استقلال بنگلادش، گفت: هویت، قدرت و رفاه سه مفهوم بنیادی و اساسی در سیاست است. استقلال کشورها با مفهوم هویت گره خورده است، اما بدون رفاه و قدرت نه فایده مندی لازم را دارد و نه می تواند پایدار باشد. برای همین هر دو ملت ایران و بنگلادش به عنوان دو ملت دوست و مستقل برای افزایش قدرت و رفاه خود، نیازمند توسعه همه جانبه و به ویژه توسعه ساختمان ها و تاسیسات زیر بنایی هستند و این می تواند یک زمینه همکاری بلند مدت و گسترده را فراهم سازد.

وی افزود: فعال سازی ظرفیت موجود می تواند به راحتی هدف تجارت یک میلیارد دلار در سال بین دو کشور را محقق کند. امیدوارم در سال جدید ششمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برگزار شود و بتوانیم در این نشست به توافقات مهم در توسعه روابط دو کشور ایران و بنگلادش دست پیدا کنیم.

همچنین بخوانید

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با بیان اینکه ایران ظرفیت های مهمی در زمینه تولید انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی دارد، افزود: ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان در این عرصه است. علاوه بر این ظرفیت های همکاری برای دو کشور در زمینه های دیگر نظیر کشاورزی و مواد غذایی، توریسم، صنایع دارویی و پزشکی، ورزشی، دانشگاهی و سایر زمینه ها وجود دارد و فعال سازی ظرفیت موجود در چند مورد از این زمینه ها به راحتی هدف تجارت یک میلیارد دلار در سال بین دو کشور را تحقق پذیر می کند.

رحمانی ایران را کشوری با پتانسیل های اقتصادی فراوان دانست و عنوان کرد: فعالان اقتصادی و همین طور مسئولین سیاسی کشورها نمی توانند از بازار و اقتصاد ایران صرف نظر کنند. ایران در سال ۲۰۱۸ به رقم تولید ناخالص داخلی ۴۳۹ میلیارد دلار به ارزش جاری دلار (0ER) دست پیدا کرد. در حالی که رکورد ۵۹۸ میلیارد دلار را نیز در سال ۲۰۱۲ کسب کرده است. وی ادامه داد: ظرفیت نصب شده در صنایع ایران و تلاش هایی که برای روزآمدسازی فناوری خطوط تولید انجام می شود، حصول مجدد این رکورد را امکان پذیر می کند. رکوردهای موجود برای اقتصاد ایران همگی از توانمندی بالا و تاب آوری بسیار پرقدرت اقتصاد ایران در مقابل تنش ها و فشارهای خارجی حکایت دارد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ظرفیت های اقتصادی بنگلادش گفت: برای دومین سال متوالی قرار گرفتن بین ۱۰ کشور با رشد اقتصادی بالا، تجربه نرخ رشد اقتصادی بالای ۶ برای تقریبا ۱۵ سال متوالی، رسیدن به حجم تجارت حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال، جمعیت بالا با حدود ۱۶۳ میلیون نفر، باعث شده است تا بنگلادش به عنوان کشوری جذاب برای بسیاری سرمایه گذاران، تجار و دولت ها مطرح شود.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا