ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رشد ۲۳ درصدی ارزش سهام کوالکام در پی توافق با اپل

در پی توافق غیرمنتظره‌ی کوالکام با اپل بر سر جنجال‌های اخیر، ارزش سهام این شرکت فعال در حوزه‌ی ساخت تراشه،‌ در کمال تعجب با ۲۳ درصد رشد روبه‌رو شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کولکام پس از مدت‌ها تنش با اپل، بالاخره ساعاتی پیش با این شرکت به‌ توافق رسید. براساس توافق حاصل، آیفون‌های اپل باری دیگر به مودم‌های کوالکام تجهیز خواهند شد.

در پی حاصل‌شدن این توافق مهم، سهام کوالکام در بازار با رشد ۲۳ درصدی مواجه شد و به ۷۰.۴۵ دلار (به‌ازای هر سهم) رسید. طی بیش از ۱۹ سال اخیر، این نخستین بار است که سهام کوالکام به این رقم می‌رسد و به‌همین دلیل اتفاقی غیرمنتظره و مهم به‌شمار می‌آید. جالب است بدانید که ساعاتی پس از این اتفاق، ارزش هر سهم تا ۷۵/۲۵ دلار هم بالا رفت.

همچنین بخوانید

اینتل طی یک سال اخیر تنها شرکتی بود که تراشه‌های گوشی‌های آیفون را تولید می‌کرد. ظاهرا این شرکت به‌هیچ‌وجه از توافق بین اپل و کوالکام خوشحال نشده است؛ چرا که اینتل تنها ساعاتی پس از رسانه‌ای شدن توافق بین اپل و کوالکام، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد از کسب‌و‌کار مودم‌های موبایلی خارج شود.

براساس مفاد این توافق‌نامه، اپل باید مبلغ مشخصی به کوالکام پرداخت کند. بااین‌حال دو شرکت یادشده تاکنون در مورد میزان دقیق این پول، سخنی به‌میان نیاورده‌اند.

درحالی که اینتل هنوز مشغول توسعه‌ی تراشه‌های ۵G است،‌ کوالکام از مدتی پیش‌ فروش این تراشه‌ها را آغاز کرده و این یعنی توافق اپل با این شرکت،‌ می‌تواند از جهاتی برای کوپرتینویی‌ها مفید باشد. درواقع این اتفاق می‌تواند به اپل برای نبرد بهتر با سامسونگ و دیگر شرکت‌هایی که هم‌اکنون محصولات ۵G تولید کرده‌اند، کمک مهمی بکند.

کریستوفر رولند، تحلیلگر مؤسسه‌ی Susquehanna Financial Group، در واکنش به رسانه‌ای شدن این خبر گفته است که توافق حاصل، برد بزرگی برای کوالکام به‌شمار می‌آید.

این توافق درحالی حاصل شده است که طی دو سال اخیر، اپل و کوالکام به‌شدت بر سر ماجرای پتنت‌ها در حال جنگ ازطریق درگاه‌های قانونی بوده‌اند. نهایتا این دو شرکت با حضور در دادگاه فدرال سن‌دیگو و بیان اظهارات‌شان،‌ به توافق مهمی دست یافتند که شاید در نگاه اول بیشتر برای کوالکام مفید باشد، اما هر دو شرکت را منتفع می‌کند.

اینتل در پی این اتفاق،‌ روز سه‌شنبه‌ی گذشته اعلام کرد که دیگر فعالیتی در بازار مودم‌های موبایلی نخواهد داشت و قصد دارد از این پس تیم‌های فعال در حوزه‌ی ۵G را روی دیگر کسب‌و‌کارهایی نظیر تجهیزات شبکه متمرکز کند. در پی رسانه‌ای شدن این خبر، سهام اینتل با افزایش ۲.۷ درصدی روبه‌رو شد و به ۵۸/۲۵ دلار (به‌ازای هر سهم) رسید. درضمن شاهد بروز تغییراتی اندک در سهام اپل هم بودیم که البته چندان به‌ چشم نیامدند.

نزاع کوالکام و اپل

پاتریک مورهد، از تحلیلگران مؤسسه‌ی Moor Insights & Strategy، در این رابطه می‌گوید: «سهام اینتل در پی این توافق با افت روبه‌رو نشد؛ زیرا مودم‌های موبایلی بخش بسیار کوچکی از درآمدهای این شرکت را تشکیل می‌دهند».

توافق اخیر می‌تواند به کوالکام برای بازپس‌گیری جایگاهش در بازار مودم‌های موبایلی کمک کند؛ درواقع این شرکت در اوایل دهه‌ی ۲۰۱۰ و به‌ هنگام ورود شرکت‌های مختلف به حوزه‌ی شبکه‌ی ۴G، در بازار حکم‌رانی می‌کرد و جایگاه بسیار برجسته‌ای داشت. بازپس‌گیری جایگاه پیشین، می‌تواند درآمد درخورتوجهی برای کوالکام به‌ ارمغان بیاورد.

توافق بین اپل و کوالکام،‌ هر دو شرکت را منتفع می‌کند

اپل طی چند وقت اخیر مدعی شده بود که کوالکام با سوء‌استفاده از پتنت‌ها قصد دارد رویکردی انحصارطلبانه در بازار مودم‌های موبایلی اتخاذ کند؛ این مودم‌ها، گوشی‌های هوشمند را به شبکه‌های سلولار متصل می‌کنند. درضمن بد نیست بدانید که سازمان‌های قانون‌گذار هم به‌دلیل رویکردهای انحصارطلبانه‌ی کوالکام، از این شرکت شکایت کرده بودند. از طرفی کوالکام گفته بود که اپل از فناوری‌های این شرکت استفاده می‌کند و در قبال آن‌ها حاضر به‌ پرداخت پول نیست.

کوالکام و اپل فعلا نگفته‌اند که طبق توافق فعلی، همکاری‌شان برای تولید مودم‌های موبایلی را از چه تاریخی آغاز خواهند کرد. از آنجایی که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اینتل بتواند تا سال آینده‌ی میلادی، تراشه‌های ۵G برای گوشی‌ تولید کند؛ تحلیلگران معتقدند اپل به‌احتمال زیاد برای تهیه‌ی تراشه‌ی ۵G، به‌سراغ کوالکام خواهد رفت. در این بین بد نیست به شایعات اخیر در مورد امکان فروش مودم ۵G از سوی هواوی به اپل نیز اشاره کنیم.

خروج اینتل از بازار مودم‌های موبایلی، لزوما به‌ این معنی نیست که کوالکام به تنها تأمین‌کننده‌ی مودم‌های موجود در آیفون‌های اپل تبدیل می‌شود. مدیران اجرایی اپل در ماه ژانویه در دادگاه مربوط‌به اختلافات بین کوالکام و کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا حضور پیدا کردند و به‌صراحت گفتند که طبق سیاست‌هایشان، همواره به‌دنبال همکاری با چندین تأمین‌کننده هستند.

اپل در برابر کوالکام

افزون‌بر‌این‌موارد، در جریان همین دادگاه، مدیران اجرایی اپل از برگزاری جلساتی با نمایندگان شرکت‌های سامسونگ و مدیاتک برای احتمال استفاده از مودم‌های ۵G آن‌ها در آیفون‌های ۲۰۱۹ خبر داده بودند.

اپل امسال در خبری که پیش‌بینی‌اش خیلی سخت نبود، اعلام کرد که تیم مهندسی مودم‌هایش را با تیم سازنده‌ی سیستم-روی-چیپ ادغام کرده است؛ موضوعی که می‌تواند به‌معنی تلاش جدی این شرکت برای ساخت تراشه‌ی مجهز به مودم فایو جی اختصاصی باشد. تحلیلگران می‌گویند فعلا کسی نمی‌داند که آیا مبلغ پرداختی اپل به کوالکام، می‌تواند هزینه‌های دو سال اخیر را پوشش دهد یا خیر.

درضمن باید این را هم در نظر گرفت که توافق فعلی می‌تواند هواوی را هم متأثر کند؛ زیرا این شرکت چینی نیز از مدتی پیش با کوالکام وارد تنش شده است. تحلیلگرانِ زیادی معتقد هستند که هواوی با جدیت جزئیات پرونده‌ی اپل و کوالکام را دنبال می‌کرده است تا در صورت عدم توافق، با اپل برای فروش مودم ۵G به این شرکت، وارد مذاکره‌ی جدی شود.

اپل در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷، یک طرح دادخواهی یک میلیارد دلاری علیه کوالکام در دادگاه به‌ ثبت رساند و این شرکت را به دریافت پول بیش از حد در ازای تراشه‌ها، متهم کرد. اپل گفته بود که کوالکام توافق‌ها برای تخفیف یک میلیارد دلاری را نادیده گرفته و نمی‌خواهد این مبلغ را برگرداند. با همه‌ی این‌ها، بالاخره دو شرکت به‌توافق رسیده‌اند.

منبع
گجت نیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا