بورسبورس اوراق

بازار آهن اسفنجی ملتهب شد/ عواقب خروج از بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،
طی سالیان اخیر وزارت صنعت همواره بر این نکته تاکید کرده است که مکانیزم بورس کالا آن طور که باید و شاید مفید فایده نیست و باید محصولات در بازار آزاد داد و ستد شوند، داستان خروج محصولات پتروشیمی که در زمان وزارت محمدرضا نعمت زاده بر وزارت صنعت مباحث فراوانی را به بار آورد، در همین راستا ارزیابی می شود. اما در جدیدترین اقدام وزارت صنعت اقدام به برداشتن الزام عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا کرده است که این اقدام موجبات افزایش قیمت این محصول را به دنبال داشته است.

 

بررسی اوضاع بازار آهن اسفنجی نشان میدهد با برداشته شدن الزام عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا، بازار این محصول حال خوشی ندارد و تولیدکنندگان شمش علاوه بر مشکلات در تامین مواد با قیمت های غیرمنطقی مواجه شده اند.

در حالیکه وزارت صمت عرضه آهن اسفنجی را از بورس کالا حذف نمود تا معاملات این کالا به صورت آزاد میان خریدار و فروشنده انجام شود، این روزها قیمت های سرسام آوری از این نهاده تولید شنیده می شود. قیمت هایی که هیچ سنخیتی با دستورالعمل وزارت صنعت مبنی بر قیمت گذاری آهن اسفنجی بر مبنای ۵۰ درصد شمش فولاد خوزستان نداشته و باعث شده صدای تولیدکنندگان حوزه شمش القایی به اعتراض بلند شود.

این در حالی است که تولیدکنندگان شمش حوزه القایی برای اخذ مجوز صادراتی شمش خود نیازمندند تا اسناد خود مبنی بر تولید بر پایه آهن اسفنجی و نه قراضه را به اداره گمرک ارائه نمایند و افزایش قیمت این نهاده تولید باعث شده تا با افت قیمت های فولاد صادراتی مارجین این حوزه تحت فشار قرار گیرد.

ازسویی بنا به اعلام برخی منابع معتبر، بهای آهن اسفنجی در بازار داخلی هم اکنون از سوی برخی واسطه ها در حدود ۲۳۰۰ تومان/کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد می شود. با این حساب، قیمت شمش فولادی در بورس کالا بایستی ۴۶۰۰ تومان باشد. در حالیکه، آخرین عرضه شمش معامله شده بورس کالا امروز با میانگین موزون ۳۹۱۱ تومان/کیلو انجام شد. عدم نظارت بر قیمت تولیدکنندگان آهن اسفنجی موجب شده تا تامین کنندگان بدون نگرانی این بخش از زنجیره فولاد را با افزایش قیمت روبرو نمایند.

 البته آنچه مسلم است، نظارت کمیته تنظیم بازار برای نیل به هدف تنظیم قیمت ها در بازار داخلی بایستی در سراسر زنجیره فولاد تداوم داشته باشد. رها کردن قسمتی از زنجیره می تواند به شکست کلی سیاست این کمیته در وزارت صنعت موجب شود. برخی منابع اعلام کرده اند که وزارتخانه در حال بررسی این موضوع بوده و زمزمه هایی نیز از بازگشت عرضه آهن اسفنجی به بورس کالا شنیده می شود.

 همچنین افزایش قیمت در حوزه آهن اسفنجی یقینا باعث خواهد شد تا تامین کنندگان قراضه نیز به عنوان جایگزین این ماده تولیدی بر رشد قیمت های خود اصرار ورزند.

در نهایت، این افزایش ها در قیمت محصول نهایی منعکس شده و تاثیر مستقیم خود را بر بهای مصرف کننده خواهد گذاشت. از این رو، به نظر می رسد الزام مجدد عرضه آهن اسفنجی به قیمت پایه مصوب وزارتخانه در آینده ای نزدیک مسئله ی دور از ذهنی نباشد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - رامین بیات

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا