انرژی

منبع جدیدی که جای نفت ونزوئلا را می‌گیرد

تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا، عرضه گریدهای نفتی سنگین و مدیوم را محدود کرده و خریداران را به یافتن منابع جایگزین نفت سنگین ونزوئلا واداشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پالایشگاه‌ها در آمریکا و اروپا در حال جایگزین کردن نفت ونزوئلا با نفتی هستند که حوالی این کشور تولید می‌شود. چین هم که بزرگترین واردکننده نفت جهان و عامل کلیدی در رشد تقاضا به شمار می‌رود، برای پر کردن بخشی از شکافی که در تأمین نفت به وجود آمده، به همسایگان ونزوئلا چشم دوخته است.

برزیل به عنوان یک برنده بزرگ در تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا ظاهر شده و صادرات نفت خود به چین را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ افزایش داد. طبق گزارش شرکت “ آی اچ اس مارکیت“، انتظار می‌رود فروش و سهم بازار برزیل در چین رشد بیشتری پیدا کند زیرا این کشور به همراه آمریکا از معدود تولیدکنندگان غیراوپک هستند که قادرند تولیدشان را در کوتاه مدت به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

همچنین بخوانید

با این حال تولید و صادرات نفت برزیل در ماه‌های اخیر نوسان داشته و آمار برخی از ماه‌ها پایین‌تر از برآورد تحلیلگران بوده است.

اگر برزیل به رشد تولید نفت که سازمان‌های بزرگ پیش بینی می‌کنند، دست پیدا کند می‌تواند در با ارزش‌ترین بازار هر کشور تولیدکننده نفت یعنی چین، جای پایی پیدا کند.

با تحریم شدن نفت ونزوئلا، نخستین گزینه برای خریداران نفت سنگین و مدیوم اوپک خواهد بود که عمدتاً از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه عرضه می‌شود. با این حال تولیدکنندگان خاورمیانه تولید این گریدها را در راستای اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس محدود کرده‌اند. همچنین صادرات نفت سنگین ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. کانادا هم مشکلات خاص خود را دارد که ظرفیت تولید این کشور را محدود کرده است و نمی‌تواند از کمبود گریدهای سنگین‌تر در بحبوحه تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا بهره برداری کند. بنابراین کانادا وارداتش از برزیل را افزایش داده است.

شرکت دولتی پتروبراس برزیل اعلام کرده که چین دو سوم از صادرات نفت خام این شرکت در سال گذشته را جذب کرد.

طبق گزارش شرکت “ آی اچ اس مارکیت“، برزیل در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت مستقیماً به چین صادر کرد. با در نظر گرفتن صادرات به بخش‌های دیگر آسیا که بعداً به چین صادر شده‌اند، صادرات نفت برزیل به این کشور در سه ماهه اول حدود ۵۰ درصد رشد کرده است.

با توجه به پیش بینی‌های مربوط به رشد تولید برزیل، صادرات این کشور به چین ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ افزایش بیشتری پیدا کند.

با این حال در پی تحریم‌ها علیه ونزوئلا، چین ناچار خواهد بود برای گرید نفتی “لولای” برزیل با سایر واردکنندگان از جمله آمریکا رقابت کند.

گرید نفتی “لولا” اخیراً پرطرفدار شده و پالایشگاه‌های چینی “لولا” را به سایر گریدهای نفتی برزیل ترجیح می‌دهند اما به میزان فزاینده‌ای گرید مدیوم سنگین جدید “ بوزیوس” را خریداری می‌کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک نشان می‌دهد تولید نفت برزیل امسال بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز رشد می‌کند و برزیل پس از آمریکا دومین رشد بالای عرضه در میان تولیدکنندگان غیراوپک را خواهد داشت.

با این حال تولید نفت برزیل در ژانویه و فوریه امسال به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی و بالاتر بودن افت میادین قدیمی در مقایسه با تولید جدید، کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا