بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مدیر پروژه‌های خاص توسن: کوپن الکترونیکی روی کلیه کارت‌های بانکی قابل دریافت است / سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی آماده شده است

پس از الزام دولت به ارائه کالابرگ الکترونیکی در لایحه بودجه ۹۸، سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی آماده شده و اجرای طرح، منوط به تصمیم‌گیری دولت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، بانک مرکزی در روزهای گذشته با اشاره به اینکه سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی با هدف کاهش صفوف خرید تهیه شده، اعلام کرد: «این طرح برای فروش گوشت به‌عنوان اولین کالای این سامانه و به‌صورت آزمایشی در استان‌های تهران و البرز اجرا خواهد شد.»

فرآیند اجرایی این طرح توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن، شرکت شاپرک و شرکت‌های پرداخت الکترونیک بازنویسی و با بهره‌گیری از زیرساخت ارزش افزوده سامانه شتاب (سامانه مانا) عملیاتی شده است تا هر نوع سهمیه‌ای بر اساس کد ملی شهروندان کنترل شود.

همچنین بخوانید

برای اطلاعات بیشتر درباره این سامانه، با صالح نوریان، مدیر پروژه‌های خاص توسن، صحبت کردیم.

به گفته صالح نوریان، شرکت توسن از سال ۹۲ در ارتباط با پروژه سبد کالا که در دولت مطرح شده بود، مجری سیستم توزیع الکترونیکی سبد کالا بوده است. او گفت: «از سال ۹۲ این سیستم به‌عنوان بستری برای طرح‌های مشابه توزیع کالا و یا حمایت از اقشار محروم استفاده شده است. بانک مرکزی، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن، شرکت‌های پرداخت الکترونیک و شاپرک، گروه فراهم‌کننده این بستر هستند.»

او افزود: «در طول سال‌های اخیر، در این سیستم تغییراتی بنا به کاربری‌های مختلف که در برهه‌های خاصی نیاز بوده‌اند، ایجاد شده است اما کلیت سیستم همان سیستمی است که در سال ۹۲ توسط شرکت توسن طراحی شده است.»

نوریان به آخرین تغییرات انجام‌شده پس از مطرح شدن توزیع کوپن الکترونیکی توسط دولت اشاره کرد و افزود: «بحث توزیع کالا تحت عنوان کوپن الکترونیک در انتهای سال ۹۷ از سمت دولت و مجلس مطرح شد و ما در شرکت توسن با کمک همکارانمان در بانک مرکزی، تغییرات نرم‌افزاری پروژه را پیاده‌سازی کردیم و سیستم‌های قبلی را برای کاربرد جدید ارتقا دادیم. این بستر در حال حاضر آماده است و منتظر آغاز فاز اجرایی توسط دولت هستیم.»

به گفته نوریان، بستر توزیع کالابرگ الکترونیکی، مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری، اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های نرم‌افزاری متعامل، نیروی انسانی، و شبکه پرداخت شامل مجموعه‌ای از کارت‌خوان‌های فروشگاه‌های منتخب و شبکه شتاب و شاپرک است. در پشت این مجموعه هم سوئیچ رفاهی توسن قرار دارد که مدیریت سهمیه‌ها و مدیریت تراکنش‌ها را بر عهده دارد.

نوریان از آماده شدن این بستر برای عرضه کوپن الکترونیکی، انجام کلیه تست‌ها و اخذ کلیه مجوزهای لازم خبر داد. به گفته او، این سیستم جدید، برای عرضه گوشت با نرخ دولتی در روزهای اخیر آماده شده بود که البته این طرح هنوز اجرایی نشده است.

 

با هر کارت بانکی، می‌توان کالابرگ الکترونیکی دریافت کرد

مدیر پروژه‌های خاص توسن، یکی از مزیت‌های اصلی این طرح را عدم نیاز به چاپ کارت‌های بانکی جدید عنوان کرد و افزود: «با استفاده از روش احراز هویتی که بانک مرکزی به روش سامانه مانا در نظر گرفته و توسط توسن نیز در سوییچ رفاهی منطبق شده است، مردم با هر کارت بانکی منقضی‌نشده‌ای که داشته باشند، امکان دریافت کالابرگ یا کوپن الکترونیکی را دارند.»

او تصریح کرد: «برای استفاده کالابرگ الکترونیکی، از سوئیچ توسن استفاده می‌شود و تراکنش‌ها سمت بانک صادرکننده نمی‌رود.»

نوریان افزود: «همچنین نیازی به تهیه کارت‌خوان‌های جدید نیست. کلیه مدل‌های کارت‌خوان فعلی موجود در کشور، قابلیت پشتیبانی از سوئیچ ویژه دریافت کالابرگ را دارند و با به‌روزرسانی کارت‌خوان‌های فروشگاه‌های منتخب توسط شرکت‌های PSP، امکان استفاده از سوئیچ ویژه در منوهای کارت‌خوان فراهم می‌شود.»

به گفته او، در سیستم فعلی در نظر گرفته شده برای کوپن الکترونیک، مصرف‌کننده بهای دولتی کالا را می‌پردازد و تسویه‌حساب مابه‌التفاوت با فروشنده، توسط دولت و از طریق مکانیزم‌های مجزا انجام می‌شود.

او در انتها از کلیه دوستان در شرکت‌های همکار در پروژه و همکارانش در شرکت توسن قدردانی کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا