بورسبورس اوراق

شاخص بورس تهران موفق به فتح کانال ۲۰۴ هزارواحدی شد/ خیز اوره‌سازها با خوشبینی به افزایش قیمت اوره

شاخص بورس تهران پس از آنکه در روز چهارشنبه هفته گذشته افتی هزار و ۹۷۲ واحدی را پشت سر گذاشت، امروز چهار هزار و ۴۶۴ واحد صعود کرد و ضمن کسب کسب بازده ۲.۲۳ درصدی، خود را به سطح ۲۰۴ هزار و ۳۷۵ واحد رساند. نمادهای «فارس»، «پارسان» و «شپدیس» بیشترین اثر را بر رشد امروز شاخص داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات نخستین روز هفته با رشد شتابان قیمت‌ها در بورس و فرابورس آغاز شد. این رشد که در ادامه رون صعودی شکل گرفته در هفته‌های اخیر اتفاق می‌افتد پس از ان بر تابلوی معاملات بازار سهام کشور نقش بست که افت ۱۹۷۲ واحدی شاخص بورس تهران در روز چهارشنبه افت بیشتر شاخص را به امری محتمل تبدیل کرده بود. با این حال روند داد و ستدها امروز به نفع بورس تمام شد و موجب شد تا در روز جاری شاهد پیشروی چهار هزار و ۴۶۴ واحدی نماگر اصلی بازار در روز جاری باشیم. این رشد که به منزله افزایش ۲.۲۳ درصدی بازدهی بورس تهران بود به دلیل ثبات شرایط بنیادی و افزایش خوشبینی‌ها به آینده بازدهی سرمایه گذاری در بازار سرمایه روی داد.

بر این اساس داد و ستدهای امروز در حالی پی گرفته شد که شرایط مناسب داد و ستد در بازارهای جهانی و خوشبینی‌ها در مورد رشد درآمد ریالی شرکت‌ها در سال جاری سبب شد تا بسیاری از نمادهای بنیاد با رشد قیمت مواجه شوند. به موجب همین جو مثبت بود که امروز حتی «فارس» سنگین وزن هم که برای رشد قیمت سقف مجاز روزانه همواره نیازمند تقاضایی زیاد سات توانست تا پنج درصد افزایش قیمت داشته باشد. در بسیاری دیگر از نمادها نیز وضع به همین روال پیش رفت. به طوریکه طی روز جاری کمتر نمادی را می‌توان یافت که در محدوده قرمز تابلو معامله شده باشند.  با این حال در میان مین تعداد کم نام های آشنایی نیز به چشم می‌خورد. برای مثال نماد معاملاتی بانک تجارت (وتجارت) معاملات امروز خود را در حالی پی گرفت که پس از باگشایی برای دومین روز پی در پی منفی معامله شد. این نماد که با قیمت تئوریک ۳۵ تومانی پس از اعمال افزایش سرمایه به تابلوی معاملات بازگشته بود و در قیمتی بیش از ۴۵ تومان کشف قیمت شده بود امروز را در حالی گذارند که با کاهش قیمت ۱.۵ معامله می‌شد.

شفاف سازی اوره‌ای‌ها و صف نشینی متقاضیان

«شپدیس» پس از بازگشایی با افزایش قیمت ۱۰ درصدی رو به رو شد و در حالی معاملات خود را پی گرفت که  صف خرید ۱۶ میلیون سهمی داشت. رشد قیمت این نماد در شرایطی صورت می‌گیرد که شرکت پتروشیمی پردیس صبح امروز طی ارائه شفاف سازی در سایت کدال اعلام کرد که نرخ اوره داخلی در شش ماه دوم سال ۹۷ بر اساس میانگین وزنی قیمت‌های بورس کالا در صورت‌های مالی لحاظ شده است. این اقدام مطابق با اخطاریه دیوان عدالت اداری و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و با هماهنگی با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی انجام شده است و نهایی شدن قیمت آن با شرایط ذکر شده نیازمند وصول ابلاغیه هیات دولت است. گفتنی است، از آنجا که قیمت فروش اوره توسط این شرکت‌ها به بخش کشاورزی تقریبا یک چهارم قیمت‌های جهانی و بسیار متفاوت با بورس کالاست همین امر سبب شد تا در روز جاری امیدواری نسبت به چشم انداز سود سازی نمادهای تولیدکننده اوره افزایش یابد و به یکبار نمادهای فعال در تولید این محصول با هجوم تقاضا مواجه شوند. در همین راستا امروز نمادهای «کرماشا» و «شیراز» نیز همانند دیگر هم‌گروهی خود در همین خصوص شفاف سازی کردند و هر دوی آنها پس از بازگشایی با افزایش قیمت ۱۰ درصد مواجه شدند.

آمار و ارقام بازار

رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی ۲.۲۳ درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه کاهش قیمت در نمادهایی نظیر «فارس»، «پارسان» و «شپدیس» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۰۴ هزار  و ۳۷۵ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای حاضر در صنعت پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و ۱۸۶ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۹۱۶ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانک‌ها با مجموع ارزش معاملات ۱۴۲ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو و سیمان نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با صعود ۵۷ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «ذوب» و «زاگرس» پذیرفته است. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۳۳۰ میلیارد تومان می‌رسید این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۷۱۲ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا