امور زیربناییراه و ساختمان

نوسازی مسکن سیل‌زدگان فقیر از طرف دولت تضمین شد

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: دولت و وزارت راه و شهرسازی، برای آن دسته از سیل زدگانی که به لحاظ مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند، مسکن می‌سازد.

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، منصور نویریان، در خصوص بازدیدهای میدانی از مناطق سیل‌زده و روند بازسازی‌ها در آن مناطق به ویژه پلدختر و معمولان در استان لرستان گفت: در موضوع نوع بازسازی، بررسی‌های اولیه در دست انجام است و بازدیدها با این هدف انجام شده تا اولاً تعیین‌تکلیف شود که چه تعداد واحد مسکونی و در چه محدوده‌هایی از شهر عملاً مکان‌یابی‌ها نادرست بوده و از سوی دیگر، میزان خسارات برآورد شود تا بازسازی‌ها با روند خوبی پیش برود.

وی ادامه داد: مهمترین اشتباهی که در بازدیدهای لرستان و در منطقه پلدختر و معمولان مشهود بود، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها، محدود کردن حریم و بستر رودخانه و نیز عدم لایروبی رودخانه بود. اینها همان اشتباهاتی است که منجر به خسارات فراوانی نیز شد که جبران آنها زمان‌بر و با صرف هزینه فراوانی، همراه است.

همچنین بخوانید

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با اعلام اینکه طرح جامع شهرهای پلدختر و معمولان در دست بررسی بوده و در جریان این بررسی‌ها، برخی از اشتباه‌های شهرسازی و ساخت و ساز توسط مدیران محلی صورت گرفته است، اظهار داشت: بررسی‌ها با همکاری معاونت معماری و شهرسازی در دست انجام است تا حد حریم و بستر رودخانه‌ها مشخصاً در طرح جامع، پیاده‌سازی شود.

وی با بیان اینکه واحدهای مسکونی پلدختر و معمولان که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده و در سیل ویران شدند، دیگر در مکان قبلی احداث نخواهند شد، گفت: برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده که در مسیر رودخانه‌ها قرار داشته اند، مکانیابی‌ها انجام می‌گیرد و پس از آن باید زمین مناسبی به آنها تخصیص یابد.

نویریان یادآور شد: در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند، با تخصیص زمین و ارائه تسهیلات، ساخت و ساز توسط مردم آغاز خواهد شد و در غیر این صورت برای مردمی که از نظر مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند، دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد که البته همه این موارد، در دست بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در پلدختر در خصوص تأمین زمین به دلیل رانش، جنس زمین و روان آب‌های سطحی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر برطرف شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که نقش نظام مهندسی‌ها در سیل اخیر تا چه میزان برآورد شده و توصیه وی برای نظام‌مهندسی‌ساختمان، چیست؟، گفت: هماهنگی کلی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی برای آغاز نوسازی‌ها انجام شده و توصیه این است که آن سازمان‌ها با دقتی بیشتری به تسهیل گری در این زمینه اقدام کنند.

وی توضیح داد: در بسیاری از موارد، نظام مهندسی ساختمان ورود پیدا کرده، اما همه این مراحل در دست بررسی قرار دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا