بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک برگزار شد / تکبیری: نظام پولی و بانکی باید به سمت ارزهای رمزنگاری‌شده سوق داده شود

 

سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک با حضور یو جانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران، مهدی تکبیری، مدیرعامل شرکت پارس سداد، مهدی فقیهی، رئیس هیات مدیره هلدینگ داده‌ورزی سداد، مصطفی ثابتی، مدیر مرکز فین‌تک بانک انصار و جمعی از صاحبان فن در زمینه ارزهای رمزنگاری‌شده و اینترنت اشیا ۲۹ فروردین‌ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، مهدی تکبیری، مدیرعامل شرکت پارس سداد در این کنفرانس ضمن توضیح درباره بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده بیان کرد: «در حال حاضر بیش از دو هزار ارز رمزنگاری‌شده خلق شده که ویژگی مشترک آنها مبتنی بر فناوری بلاکچین است. بلاکچین بستری است که رمزارزها بر آن سوار می‌شود و تراکنش‌ها در آن انتقال می‌یابد.»

 

سهم بازار بیت‌کوین در ایران کمتر از یک‌صدم است

او با اشاره به بیت‌کوین و چگونگی ایجاد آن گفت: «تولید بیت‌کوین محدود و کمتر از ۲۱ میلیون است. سهم بازار آن اکنون بیش از ۷۰ درصد است که بیشترین سرمایه‌گذاری را چینی‌ها انجام می‌دهند. در ایران نیز خریدوفروش آن توسط صرافی‌ها انجام می‌شود و سهم بازار آن کمتر از یک‌صدم درصد است.»

او اضافه کرد: «بیت‌کوین دارای یک دفتر کل است که همه حساب‌ها را در آن نگهداری می‌کند. این دفتر کل نزد همه کاربرها وجود دارد. در واقع هر لحظه که تراکنش انجام می‌شود، آن دفتر کل نزد همه به‌روز می‌شود. به همین دلیل برای همه کاربران شفاف است. موجودی حساب‌ها نیز نزد همه افراد مشخص است.»

تکبیری کاربردهای ارزهای رمزنگاری‌شده را برشمرد و گفت: «از کاربردهای آن تسویه پرداخت‌های بین‌المللی و بانکی، فرار از سیاست‌های سخت‌گیرانه مالی، تحریم و ذخیره ارزش است.»

 

احتمال از دست رفتن پول از چالش‌های ارزهای رمزنگاری‌شده است

مدیرعامل شرکت پارس سداد احتمال از دست رفتن پول را در ارزهای رمزنگاری‌شده را یکی از چالش‌های آن دانست و توضیح داد: «زمانی که در ارزهای رمزنگاری‌شده تراکنش انجام می‌شود، ماینرها باید به آن تراکنش رأی دهند و وقتی که تعداد ماینرها بالا رود، زمان زیادی صرف این عمل می‌شود. به همین دلیل مقیاس‌پذیری سیستم را پایین می‌آورد.»

 

به‌کارگیری قراردادهای هوشمند در ارزهای رمزنگاری‌شده

در ادامه معرفی رمزامرز اتریوم به عنوان مهم‌ترین ارز رمزنگاری‌شده در زمینه قراردادهای هوشمند توسط مدیرعامل شرکت پارس سداد ارائه شد. او در این باره توضیح داد: «این قراردادها به صورت خودکار تعهدات طرفین را در زمان معین تحقق می‌یابد و نیاز به پیگیری و مسائل عملیاتی وجود ندارد.»

ایجاد ارز رمزنگاری‌شده کریپتو ریال، استفاده از بستر شبکه‌های شتاب، ایجاد کوین مشترک میان کشورهای دوست و همسایه که در شرایط کنونی تحریم راهکار موثری برای دور زدن تحریم ها خواهد بود می تواند راهگشا باشد. همچنین سوق دادن نظام پولی و بانکی به سمت ارزهای رمزنگاری‌شده از جمله پیشنهادات او برای نظام پولی و بانکی ایران در این سخنرانی بود.

تکبیری در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره اهمیت این کنفرانس بیان کرد: «این کنفرانس با اینکه سروصدای زیادی ندارد ولی از اقصی نقاط جهان افراد با دانش و فنی در آن شرکت کردند و درباره موضوعات فنی، بازاریابی، فناوری اطلاعات، امنیت و ارزهای رمزنگاری‌شده صحبت شد.»

 

کاهش هزینه‌های انتقال وجه در پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین

از دیگر سخنرانان این کنفرانس مهدی فقیهی رئیس هیات مدیره هلدینگ داده‌ورزی سداد بود که به کاربردهای فناوری بلاکچین در صنعت بانکداری اشاره کرد و گفت: «بیشترین بخشی که در بلاکچین سرمایه‌گذاری در آن اتفاق افتاده است، بخش مالی و بانکداری است که حدود ۳۰ درصد است. این مورد نشان می‌دهد که صنعت بانکداری پرکاربردترین بخش بلاکچین است.»

او با بیان اینکه موضوع جرائم اینترنتی در بانکداری موضوع مهمی شده است، توضیح داد: «وقتی در بلاکچین یک بلاک تشکیل می‌شود، در یک زنجیره قرار می‌گیرند که منحصربه‌فرد است و تقلب و دستکاری در آن مممکن نیست.»

فقیهی دلایل استفاده از بلاکچین را برشمرد و گفت: «در بلاکچین دستکاری در تراکنش‌های بانکی غیرقابل انجام است. همچنین شفافیت را می‌توان ملاحظه کرد و به سهولت در حسابداری بانکی کمک می‌کند.»

او ادامه داد: «در پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین نیز تحول عظیمی رخ داده است چراکه هزینه‌های انتقال وجه را بسیار کاهش داده است.»

رئیس هیات مدیره هلدینگ داده‌ورزی سداد افزود: «بحث رگولاتوری مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن در بلاکچین توجه کرد. این فناوری با ارزهای رمزنگاری شده وارد شد، درحالی‌که بیت‌کوین بخش کوچکی از آن است.»

 

اینترنت اشیا به ارزش‌افرینی برای مشتری کمک می‌کند

مصطفی ثابتی، مدیر مرکز فین‌تک بانک انصار در این کنفرانس درباره اینترنت اشیا و بانکداری توضیح داد و گفت: «بانکداری جزو صنایع پیشرو در استفاده از اینترنت اشیا است. بانکداری محصول‌محور نیست، بلکه سرویس‌محور است و اینجاست که مفهوم مشتری اهمیت می‌یابد. باید بدانیم در اینترنت اشیا چگونه می‌توان برای مشتری ارزش‌آفرینی کنیم.»

او با بیان اینکه اکنون اپلیکیشن‌ها و سنسورهای موبایل به‌عنوان جمع‌آوری‌کننده اطلاعات هستند، گفت: «به عنوان مثال اپلیکیشن ویز مبتنی بر اینترنت اشیا است که از طریق آن داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند»

او با توضیحاتی درباره بانک ۴.۰ ادامه داد: «وقتی درباره بانک ۴.۰ صحبت می‌کنیم، به بانکداری غیرمحسوس اشاره می‌کنیم. اینترنت اشیا دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. پرداخت بدون درگیری کاربر به شدن فراگیر شده است. نسلی که در حال حاضر در بانکداری الکترونیک از آن صحبت می‌کنیم، کاملاً مبتنی بر اینترنت اشیا است.»

 

بخش رگولاتوری از موانع توسعه صنعت فناوری اطلاعات است

حمیدرضا نیکوفر، قائم مقام شرکت همراه اول نیز در این کنفرانس بیان کرد: «صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش بانکی از سایر بخش‌ها جلوتر است. موانعی که برای توسعه این صنعت وجود دارد به بخش رگولاتوری و امنیتی مرتبط است.»

او ادامه داد: «اگر اپراتورها بخواهند در حوزه فناوری اطلاعات فراتر روند باید قابلیت‌های جدیدی را ایجاد کنند و باید غیر از شبکه کور به سمت بازیگران هوشمند هم برویم.»

 

شاهد حاکمیت نسل دیجیتال خواهیم بود

علی اکبر جلالی، رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی در کنفرانس تجارت الکترونیکی با بیان اینکه ما احتیاج داریم بدانیم اینترنت چیزها و کاربردهای آن چیست، گفت: «اکنون اینترنت تمام شده و اینترنت چیزها آمده است و جهان بر اساس این فناوری‌ها پیشرفت می‌کند. حتی در زمینه تولیدات صنعتی نیز در آینده اینترنت چیزها تاثیرگذار است و باید ایران هم در این زمینه سعی کند پیشرو باشد.»

او اشاره کرد: «در ۲۰ سال آینده جهان به اندازه ۳۰۰ سال قبل از آن تغییر می‌کند. به‌زودی شاهد حاکمیت نسل دیجیتال خواهیم بود.»

جلالی تاکید کرد: «اگر بخواهیم در اینترنت چیزها پیشرفت کنیم، باید بر بلاکچین و بحث‌های امنیتی نیز تمرکز کنیم.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا