بورس اوراقراه و ساختمانصنعت، معدن، تجارت

کدام بازار در فروردین روی خوش به سرمایه‌گذاران نشان داد؟

در حالی که بازار مسکن و خودرو در ایران هنوز از خواب کشدار بهاری بیدار نشده اند، بورس تهران پرچمدار بالاترین بازدهی سرمایه گذاری در فروردین ماه شد.

 به گزارش آرمان اقتصادی، فعالان بازار مسکن و خودرو توامان از نبود مشتری و به کف رسیدن حجم معاملات می نالند به طوری که برخی از مشاوران املاک معتقدند با توجه به پیش رو بودن ماه رمضان و تعطیلات نوروزی طولانی در فروردین امیدی به رونق بازار یا عادی شدن حجم معلاملات در بهار را ندارند.

برخی معتقدند با اغاز جابجایی مستاجران از پایان خرداد ماه، کم کم بازار مسکن خود را خواهد یافت. هر چند امسال سال سوداوری بازار مسکن نیست و احتمالا طرح هایی نیز برای ممانعت از رشد رعد آسای بهای اجاره در بازار به اجرا در خواهد آمد.

همچنین بخوانید

بازار مسکن سال گذشته یکی از پر رونق ترین بازارها بود. رشد بیش از ۱۲۸ درصدی این بازار، این کالای سرمایه ای و استراتژیک برای خانوار ایرانی را چنان از دسترس خارج کرد که بخش مهمی از کسادی بازار اتفاقا به نبود قدرت خرید باز می گردد.

 بازار خاموش خودرو

در عین حال افزایش شدید قیمت خودرو نیز سبب شد موتور بازار خودرو خاموش شود. رشد بهای تعمیرات، قطعه و همچنین افزایش انفجاری قیمت خودروی صفر کیلومتر نیز در حالی این بازار را بی رونق کرده است که سرمایه گذاری در این بازار با افزایشی چشمگیر در سال گذشته روبرو بود و سرمایه های فراوانی را در قالب خرید فوری و خرید مدت دار سرازیر شرکت های خودروسازی کرد اما با این حال فعالان این بازار از سوت و کوری آن در اولین ماه سال می گویند و معتقدند اسفند ماه گذشته نیز بازار یکی از کم مشتری ترین روزها را به خود دید.

 طلا و ارز بر مدار نوسان اندک

طلا و ارز هر چند دغدغه روزانه سرمایه گذاران ایرانی را تشکیل می‌دهند اما با این حال در فروردین ماه نوسانی اندک را به خود دیدند. سکه تمام بهار آزادی امسال کار خود را در محدوده ۴ میلیون و ششصد هزار تومان آغاز کرد اما توانست در سی روز رشدی در حدود ۱۱۵ هزار تومان را به ثبت برساند. در ابعاد قیمتی سکه این نوسان چندان چشمگیر نیست و بازده سکه را در رده‌های اندک، یعنی در محدوده دو درصد قرار می‌دهد.فعالان بازار طلا نیز از رکود در بازار سکه و مصنوعات طلا خبر می دهند.

به نظر می رسد بازار سکه و ارز از سوی بانک مرکزی نیز در کنترلی جدی است چرا که محدود نوسانی ارز نیز به سرعت با ورود بازارساز مهار می‌گردد.

قیمت ارز نیز از پس جهش سال ۱۳۹۷، در اولین ماه سال با نوسانی اندک همراه بود. ارز در روزهای میانی فروردین البته از کانال سیزده هزار تومان پا را فراتر نهاد و تصمیم داشت موقعیت خود را در کانال چهارده هزار تومان تثبیت کند اما به سرعت با افزایش عرضه ارز به محدوده پیشین بازگشت. آغاز به کار بازار ارز با قیمت ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومانی برای دلار بود اما در شرایط کنونی هر دلار امریکا حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان قیمت دارد.

بورس تهران

 بورس اما می‌تازد

بورس تهران در فروردین ماه بالاترین بازدهی را از آن خود کرده است. بازدهی این بازار در حدود ۱۴ درصد برآورد می شود.

شاخص کل بورس در روز اول شروع به کار بازارها در سال جاری، یعنی در پنجم فروردین ماه، معادل ۱۷۹ هزار واحد بود اما در آخرین روز فروردین ماه رقمی بیش از ۲۰۴ هزار واحدی را به ثبت رساند که نسبت به اولین روز کاری فروردین ماه ۲۵ هزار واحد رشد داشته است.

تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند این رشد ناشی از تعدیل قیمت‌ها در بورس است چرا که بورس در سال گذشته با رشدی نزدیک به ۷۷ درصد از سایر بازارها عقب مانده بود. میرمعینی تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص به خبرانلاین گفت: در صورت اجرای برنامه های حمایتی از سوی دولت، شاهد تداوم رشد در بازار سهام خواهیم بود چرا که این بازار به رغم تحریم های اقتصادی قابلیت رشد را داراست.

به گفته وی فرصت تکیه بر توان داخلی اتفاقا در رشد بازار سرمایه قابل رصد است.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا