بورسبورس اوراق

به دنبال حرفی نو در صنعت بیمه /فاینکس فرصتی برای فرهنگسازی صنعت بیمه کشور

مدیرعامل شرکت بیمه تجارت نو:

سیل اخیر شرکت‌های بیمه را تحت تاثیر قرار داده و تهدیدها و فرصت‌هایی را در این خصوص ایجاد کرده است؛ فعالان این صنعت معتقدند اگر هزینه‌های چنین اتفاق‌هایی از قبل در شرکت‌های بیمه پیش‌بینی و اقدامات لازم در این خصوص تدبیر نشده باشد، می‌تواند به وضعیت مالی آنها آسیب برساند اما در صورت آمادگی، تهدیدی متوجه آنها نیست؛ ضمن آنکه می‌توان از این اتفاق به عنوان یک فرصت برای فرهنگسازی صنعت بیمه در جامعه نیز استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا،نیما نورالهی، مدیرعامل شرکت بیمه تجارت‌نو، حادثه سیل اخیر را فرصتی برای فرهنگسازی بیمه در کشور عنوان کرد و معتقد است می‌توان با عملکرد درست در حوزه پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه، اعتماد مردم را به این صنعت جلب و بیشتر از گذشته فرهنگ بیمه‌ای کشور را غنی کرد. به اعتقاد وی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پیش رو هم فرصتی قابل توجه برای هم‌افزایی سه نهاد بزرگ بانک، بیمه و بورس است تا استارت اقدامات مشترک برای کمک به بهبود اوضاع اقتصادی کشور زده شود. با این مدیر باسابقه مصاحبه‌ای درخصوص نمایشگاه پیش رو، وضعیت صنعت بیمه و برنامه‌های شرکت بیمه تجارت‌نو انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

نمایشگاه، محلی برای عرضه دستاوردهای جدید

همچنین بخوانید

نیما نورالهی، معرفی محصولات و خدمات جدید را جزو ذات نمایشگاه دانست و گفت: همانطور که از جنس نمایشگاه مشخص است، دستاوردهای جدید شرکت‌ها در این فضا معرفی و ارائه می‌شود تا بتوانند به نوعی آن را تجاری‌سازی کنند، به‌خصوص اگر در حوزه‌های استارت‌آپ یا مشابه آن باشد؛ امیدواریم که دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز به اهداف خود برسد.

وی همچنین درخصوص برنامه‌های شرکت بیمه تجارت‌نو برای نمایشگاه امسال گفت: در این نمایشگاه سعی شده تا برخی از محصولات جدید به‌خصوص در حوزه بیمه‌های آتش‌سوزی عرضه شود. به علاوه، در نظر داریم گزارشی از توانمندی شرکت در حوزه پرداخت خسارت و موضوعات مشابه آن را در این فضا و در بستر نشست‌ها و مصاحبه‌ها ارائه کنیم.

این فعال حوزه بیمه در رابطه با ظرفیت‌های نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که تاکنون کمتر به آن توجه شده و می‌تواند به دستاوردهای بیشتر برای شرکت‌ها منجر شود، اظهارداشت: فاینکس ۲۰۱۹ فرصتی مغتنم است که به موجب آن، سه نهاد بازار مالی در کنار یکدیگر قرارمی‌گیرند. بانک، بیمه و بورس، نهادهایی هستند که در نمایشگاه فرصت پیدا می کنند تا به مدل‌های مشترکی برسند و دست‌کم در ایام نمایشگاه می‌توانند این اقدام را آغاز کنند؛ شاید نیاز جامعه در حوزه اقتصادی این روزها همین مساله باشد که این نهادها بتوانند استفاده بیشتری از ظرفیت‌های یکدیگر بکنند و با این هم‌افزایی، یک ظرفیت جدید به وجود بیاورند.

نوراللهی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از مواردی که شاید بتوان بیشتر روی آن کار کرد، موضوع صندوق‌های پروژه است؛  سه نهاد مالی فوق در کنار یکدیگر می‌توانند برای صندوق‌های پروژه تعریفی جدی داشته باشند. در شرایط امروز که کشور و پروژه‌ها با موضوع تامین مالی درگیر هستند، این صندوق‌ها می‌توانند کمک شایانی به آنها داشته باشد؛ بنابراین اگر نمایشگاه بتواند به چنین مدل‌ها و راه‌حل‌هایی برسد، به هدف اصلی خود دست یافته و هم‌بستگی که باید بین بانک، بیمه و بورس به وجود بیاید، ایجاد ‌شود.

حادثه سیل، درسی برای صنعت بیمه

مدیرعامل شرکت بیمه تجارت‌نو در رابطه با وضعیت صنعت بیمه در سال ۹۸ و نحوه حرکت در راستای رونق تولید گفت: آینده و نقش صنعت بیمه را باید متاثر از فضای کلی اقتصاد دید، چراکه این موضوع خارج از فضای اقتصادی نیست. بنابراین اگر اقتصادی پویا، شاداب و رو به جلو داشته باشیم، همین شرایط برای صنعت بیمه هم وجود خواهد داشت و اگر خلاف این وضعیت در اقتصاد باشد، در صنعت بیمه هم انتظار خاصی نمی‌توان متصور بود.

وی در ادامه افزود: آنچه مشخص است، اینکه صنعت بیمه در سال جاری باید به یک سری موضوع جدی توجه داشته باشد، به‌خصوص با وقوع حادثه سیل اخیر کشور، توجه فعالان حرفه‌ای بیمه بیش از پیش به این موضوع جلب شده که به هنگام تنظیم یک بیمه، جوانب کلی و اینگونه ریسک‌ها را بسنجند، به‌خصوص موضوع اتکایی مساله مهمی است که باید به آن پرداخته شود. به علاوه، صنعت بیمه برای توزیع ریسک ضروری است به دنبال مدل‌های جدیدی برود که بتواند پاسخگوی شرایط ایجاد شده در کشور باشد که نه اولین بار و نه آخرین بار است که رخ می‌دهد. بنابراین صنعت بیمه برای حفظ، توسعه و استحکام خود در فضای اقتصادی کشور، بیش از پیش نیازمند عملکرد فنی‌تراست و به‌خصوص در حوزه اتکایی باید به صورت جدی‌تری فعالیت داشته باشد.

نوراللهی درخصوص تاثیر هزینه‌ای سیل اخیر بر شرکت تحت مدیریت خود گفت: رخداد سیل اخیر اتفاقی بود که به دلیل فراگیر بودن آن از لحاظ منطقه‌ای، همه شرکت‌های بیمه تحت تاثیر قرار گرفتند. امروز بیشترین مساله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد، موضوع منازل مسکونی است، چرا که موضوع آن به لحاظ انسانی، اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین، این سیل آسیب و خساراتی را به واحدهای صنعتی، تولیدی و پروژه‌های مهندسی وارد کرده که در حوزه بیمه‌های مسئولیت شاید بدترین خسارت‌هایی باشد که خسارت دقیق هنوز  اعلام نشده چرا که میزان خسارات سیل تا زمانی که آب فروکش نکند، مشخص نمی‌شود. بنابراین صنعت بیمه از این موضوع متاثر است و همه شرکت‌های بیمه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: شرکت بیمه تجارت‌نو بیشتر در حوزه منازل مسکونی درگیر این اتفاق است؛ البته اعداد کوچک است اما شاید تعداد آن بالا باشد و در مجموع با توجه به اینکه قراردادهای ما اتکایی دارد و به نوعی ریسک منتقل شده است، تاثیر زیادی بر صورت‌های مالی شرکت نداشته و خیالمان از این بابت آسوده است. با توجه به حوادث موجود باید توجه داشت فضای نمایشگاه فرصت خوبی برای صنعت بیمه است تا با پرداخت خوب و به‌موقع، خود را نشان داده و فرهنگسازی که همیشه انتظار داریم در جامعه ایجاد شود، مردم بدانند در قبال هرنوع بیمه که داشته باشندخسارت هم دریافت خواهند کرد. به این ترتیب، فرهنگ درست بیمه‌ای با عملگرایی شرکت‌های بیمه به جامعه اثبات می‌شود.

رشد سهم بازار «بیمه تجارت‌نو» در شش ماه

مدیرعامل شرکت «بیمه تجارت نو» در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با وضعیت شرکت بیمه تجارت‌نو گفت: سهم بازار این شرکت در صنعت بیمه کمتر از یک درصد است اما در شش ماهه دوم سال ۹۷ با تغییر مدیریت مجموعه سهم بازار شرکت با دو برابر شدن از سه دهم درصد به حدود شش دهم درصد رسید. به عبارتی، پرتفوی شرکت از ۹۸ میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به حدود ۲۶۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۷ رسید. هرچند رشد در شرکت قابل توجه بوده اما باید فرصت داد تا ساختارهای لازم در شرکت شکل بگیرد تا شاهد رشد بیشتری باشیم.

سهام شرکت بیمه تجارت نو در حال حاضر در بازار پایه فرابورس قرار دارد. نورالهی در رابطه با برنامه شرکت برای ارتقای جایگاه سهام در فرابورس گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی شرکت این است که فعالیت بیشتری در بورس داشته و در صورت امکان، سهام شرکت را به بازار اصلی منتقل کنیم.

وی با تاکید بر تمرکز شرکت بر داشتن حرفی نو در صنعت بیمه گفت: خلق یک موضوع جدید نیازمند زمان است تا بتوان آن را در جامعه تعریف کرد. استراتژی شرکت بیمه تجارت‌نو این است که محصول و حرفی نو ایجاد کند و بر همین مبنا در حال حرکت است. باید توجه داشت که اکنون فضای خوبی برای توسعه فرهنگ بیمه است که این موضوع با پرداخت درست و به‌ موقع و سریع خسارت آسیب‌دیدگان می‌تواند محقق شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا