بانکبانک و بیمه

حذف ۴ صفر اثری بر تقویت پول ملی ندارد

یک کارشناس پولی و بانکی گفت: حذف چهار صفر از واحد پول ملی و تغییر واحد پول از ریال به تومان به هیچ وجه باعث تقویت پول ملی نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهرداد میرزازاده در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با محوریت حذف چهار صفر از پولی ملی؛ «آری» یا «خیر» افزود: شایان توجه اینکه در رسانه ها انتظاراتی در حال شکل گیری که با حذف چهار صفر یا تغییر واحد پول قرار بر اینکه تحول مثبتی در جامعه ایجاد شود در صورتیکه چنین چیزی به هیچ وجه واقعیت ندارد.

وی همچنین اظهارداشت: اگر جامعه انتظار اتفاق مثبت ناشی از حذف چهار صفر و تبدیل واحد ریال به تومان را داشته باشد طبق قاعده این اتفاق نخواهد افتاد و بدون شک سرمایه اجتماعی به نام بانک مرکزی را از دست خواهیم داد بنابراین دولت و بانک مرکزی باید این موضوع را برای آحاد مردم شفاف کنند.

همچنین بخوانید

این کارشناس پولی و بانکی گفت: مزایایی که در سایت های اینترنتی و فضای مجازی برای این طرح عنوان می کنند شامل کاهش تورم، نقل و انتقال آسان تر پول، صرفه جویی در هزینه چاپ اسکناس، تقویت پول ملی، تسهیل در ارائه آمار و اطلاعات از جمله گزارش های حسابداری و نرم افزارهای بانکی، احترام به عرف جامعه و غیره است.

وی در ادامه افزود: حذف چهار صفر یا تغییر واحد پول هیچ تا ثیری در شاخص های کلان اقتصادی به ویژه کاهش تورم نخواهد داشت.

میرزازاده اظهارداشت: نقل و انتقال آسان تر پول با وجود دستگاه های ای. تی. ام، موبایل بانک و سایر ابزارهای نوین هم خیلی در این بحث مصداق ندارد.

وی گفت: طرح مدنظر در صرفه جویی هزینه چاپ اسکناس می تواند به نوعی نقش داشته باشد چرا که سرانه اسکناس در ایران بیش از ۱۰۰ واحدولی در کشورهای پیشرفته کمتر از ۱۵ واحد است ولی از نظر اهمیت نمی تواند چندان قابل توجه باشد.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: طرح حذف چهار صفر یا تغییر واحد پول به هیچ وجه باعث تقویت پول ملی نخواهد شد بلکه فقط واحد سنجش تغییر می کند.

وی تصریح کرد: طرح مزبور در تسهیل ارائه آمار و اطلاعات از جمله گزارش های حسابداری و نرم افزارهای بانکی موثر بوده چرا که ارقام به میلیون یا میلیارد ریال کار را در نظام بانکی و گزارش های حسابداری بسیار سخت کرده است.

میرزازاده در ادامه احترام به عرف جامعه را از دیگر مزیت های تبدیل واحد پول عنوان کرد و یادآورشد: سال ۱۳۰۸ واحد پول در ایران بصورت رسمی به ریال تبدیل شد اما پس از ۹۰ سال در محاورات بازار همچنان تومان مصطلح است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا