امور زیربناییراه و ساختمان

رونق بازار مسکن با طرح بازآفرینی شهری

 

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راهکار برای رونق بازار مسکن اجرای طرح بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شادمهر کاظم زاده در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: اجرای طرح بازآفرینی شهری در مناطق شهری متوسط و کوچک و در روستاها اثربخشی بیشتری دارد، افزود: تهیه منابع مالی برای تامین مسکن امری مهم بوده که مناسب ترین گزینه برای تامین آن پرداخت تسهیلات دولتی و وجوه اداره شده است.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات مسکن باید متناسب با درآمد متقاضیان پرداخت شود، اظهارداشت: طبق برنامه های بالادستی دولت قصد دارد سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث کند و میزان عرضه را افزایش دهد.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور دولت باید ضمن تامین منابع مالی بر روند فعالیت سازندگان نیز نظارت داشته باشد.

وی یکی از مهمترین عواملی که به رونق ساخت ساز کمک می کند را مسئله تامین منابع مالی ذکر کرد و گفت: میزان تسهیلات پرداختی در کلانشهرهایی مانند تهران با قیمت مسکن فاصله زیادی دارد.

کاظم زاده ضمن اشاره به اینکه فاصله میان تسهیلات با هزینه ساخت و ساز و درآمد افراد باید کاهش یابد، افزود: هم اکنون ۹۰ درصد مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز در کشور وجود دارد علاوه براین نقدینگی کافی نیز برای تحقق این امر فراهم است.

وی همچنین مطمئن ترین سرمایه گذاری در کشور را مربوط به حوزه مسکن عنوان کرد و اظهارداشت: رونق بازار مسکن می تواند در بخش های دیگر اثرگذار باشد.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در حوزه مسکن تصدی گری نداشته باشد اما باید بازار مسکن را با پرداخت تسهیلات مناسب کنترل کند.

وی با بیان اینکه در صورت عدم پرداختن تسهیلات مسکن سیاست های حوزه ساخت و ساز نیز اجرا نمی شود، گفت: منابع مالی بیشتری در برخی از شهرها باید برای پرداخت تسهیلات مسکن تامین شود.

کاظم زاده ضمن اشاره به اینکه متقاضیان دریافت تسهیلات باید توانایی بازپرداخت تسهیلات مسکن را داشته باشند، اظهارداشت: بطورکلی در کلانشهرها افزایش میزان تسهیلات راهگشا نیست و باید از روش های دیگر جهت رونق بازار مسکن استفاده کرد.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: تامین زمین از سوی دولت و اجرای طرح بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده می تواند در شهرهای بزرگ به بازار مسکن رونق بخشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا