امور زیربناییراه و ساختمان

راهسازی زیر بنای توسعه کشور

 

رئیس کمیسیون ماشین آلات انجمن راهسازی ایران گفت: راهسازی الفبا و زیر بنای توسعه هر کشوری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جعفرصبوری در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: راهسازی از دوره پهلوی اول با همه امکانات محدود همان دوران در کشور آغاز شد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: نزدیک به ۲۷ درصد بودجه عمرانی کشور در این دوره مربوط به راهسازی بوده است.

رئیس کمیسیون ماشین آلات انجمن راهسازی ایران گفت: متاسفانه بودجه راهسازی کشور در حال حاضر کمتر از دودرصد است.

وی در ادامه افزود: ساخت خودرو در ایران از دهه ۴۰ بوسیله برادران خیامی با تاسیس شرکت ایران ناسیونال آغاز و با یک تاخیر ۱۰ ساله یعنی در سال ۱۳۵۱ شرکت هپکو بوسیله برداران رضایی تاسیس شد.

صبوری اضافه کرد: سال ۱۳۵۳ نخستین محصولات شرکت هپکو به بازار آمد.

وی گفت: این شرکت در سال ۱۳۵۴ با شرکت های اینترنشنال هاروستر آمریکا،، پوکلین و لوکومو فرانسه، ساکائی ژاپن و دایناپاک سوئد بصورت جوینت ونچر وارد تولید ماشین آلات راهسازی شد.

رئیس کمیسیون ماشین آلات انجمن راهسازی ایران افزود: شرکت هپکو در سال ۱۳۵۷ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درآمد.

وی اظهارداشت: طرح توسعه شرکت هپکو از سال ۱۳۶۳ مطرح و پس از شش سال این طرح تحت لیسانس لیبهر آلمان و ولوو سوئد تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و چندین نوع غلطک راهسازی را آغاز کرد.

صبوری گفت: سال ۱۳۶۹ فضایی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع جهت ساخت قطعات در شرکت هپکو مورد بهره برداری قرار گرفت و مدرن ترین ماشین آلات تولیدی در بخش های عملیات اولیه، جوشکاری و ماشین کاری سبک و سنگین، رنگ قطعات و همینطور پیشرفته ترین سیستم های نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش در این مجموعه نصب و راه اندازی شد.

وی افزود: این شرکت در سال ۱۳۷۴ تولید گریدر، بیل مکانیکی و غلتک را مورد هدف گذاری قرار داد و همچنین در سال ۱۳۸۲ در بورس پذیرفته شد.

رئیس کمیسیون ماشین آلات انجمن راهسازی ایران اظهارداشت: هپکو پس از سال ۱۳۸۴ از ساخت ماشین آلات راهسازی و کشاورزی به دلیل مسائل مرتبط با تحریم ها و همینطور بحث خصوصی سازی در سال ۱۳۸۵ عقب ماند.

وی در ادامه یادآورشد: این شرکت پس از خصوصی سازی تاکنون چند بار تغییر مالکیت پیدا کرده و در یک کلام به افراد با صلاحیت واگذار نشده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا