انرژی

هیچ شرایط نگران کننده‌ای در حوزه اقتصادی نداریم/ پرداخت ۹ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض به سیل‌زدگان

وزیر کشور:

وزیر کشور با بیان اینکه کل خسارت سیل اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: از این میزان حدود ۹ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض به مردم پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه دوشنبه و پس از بیستمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران افزود: در این جلسه دستگاه های اجرایی آخرین وضعیت را در حوزه های اقتصادی مختلف ارایه کردند، روند قیمت ها و کالاهای موجود در بازار و خرید هایی که شده و باید وارد شود را بررسی کردیم.

وزیر کشور اظهار داشت: هیچ شرایط نگران کننده‌ای در حوزه اقتصادی نداریم. سیاست هایی که اتخاذ شده مبنی بر نظارت و کنترل در قیمت ها است و انبارها نیز موظف شدند موجودی شان را متناسب کنند تا در بازار با هیچ گونه خللی مواجه نشویم.

همچنین بخوانید

وی خاطر نشان کرد: موضوع سیل در تمام استان ها به جز بخشی از خوزستان که هنوز درگیر مقابله هستیم، تمام شده است. شناسنامه برای خسارت ها در حوزه کشاورزی، زراعی، دامی، باغی، زنبور عسل، پرورش ماهی و طیور انجام شده است و پرداخت ها در بخشی از خسارت ها شروع شده است و در دولت مصوبه بسیار خوبی داشتیم که شاید تا الان چنین مصوبه ای در پرداخت خسارت ها نبوده است.

وزیر کشور تاکید کرد: تلاش ها بر این است که کشاورزان و تولید کنندگان ضرر نکنند. در حوزه مسکن ۱۸۰ هزار واحد با مشکل مواجه هستند (بخشی از خوزستان محاسبه نشده). ۵۶ هزار واحد باید نوسازی شود و بقیه تعمیراتی است. اعتبارات لازم در قالب بلاعوض و تسهیلات و هم از محل ردیف های تملک سرمایه ای دیده شده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: برآوردی که تاکنون داریم ۳۵ هزار میلیارد تومان کل خسارت ها در سیل بوده است. برآورد کردیم که از این میزان حدود ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان در بخش مسکن اختصاص یابد. ستاد پیشنهاد کرده که بخشی نیز در قالب تسهیلات که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است، جبران شود.

وی ادامه داد: در جلسه ای که با معاون اول رئیس جمهوری داشتیم، تصویب شد که ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شود و حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل تملک سرمایه است که در جلسه امروز با رئیس سازمان برنامه بودجه تصویب شد به زودی تخصیص یابد. پیشنهاد وزارت کشور این است که ظرف سه تا چهار ماه اول حداقل ۴۰ درصد این منابع داده شود چون باید اول خسارت ها را بدهیم و خسارت ها پول نقد است و رئیس سازمان برنامه بودجه موافقت کرد که این پرداخت انجام شود.

وزیر کشور گفت: در حوزه مسکن تفاهم نامه ای را با دستگاه های مختلف داریم. ستاد اجرای فرمان امام ۲۰ هزار واحد و کمیته امداد ۱۰ هزار واحد را تقبل کردند و همینطور خاتم الانبیا قرار شد که سهم خود را قبول کند و بازسازی را ادامه دهند.

رحمانی فضلی افزود: استان های معین انتخاب کردیم. خوزستان پنج استان معین، لرستان سه استان معین و برای گلستان و ایلام استان معین انتخاب کردیم تا همه ظرفیت های خود را پای کار بیاورند و کمک کنند.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی به گونه ای است که ظرف یک سال آینده مشکل اصلی مردم را که مسکن است به سرعت جبران کنیم. ساخت ها مستحکم باشد و در مسیر رودخانه و حریم نباشد و مستلزم گرفتن زمین در برخی مناطق است که اقدامات لازم را بنیاد مسکن انجام داده است.

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا