بانک و بیمهبیمه

تقاضای بیمه در ایران ۱/۶ متوسط تقاضای بیمه در جهان است

 

یک استاد دانشگاه علامه طباطبائی تقاضای بیمه در ایران را ۱/۶ متوسط تقاضای بیمه در سایر کشورهای جهان دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  غدیر مهدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با برنامه نود وهشتی ها گفت: متاسفانه بیمه در ایران جایگاه خود را پیدا نکرده و علی‌رغم این که این صنعت نقش پراهمیت در آسایش خاطرزندگی افراد ایفا می کند، ضریب نفوذ بیمه های بازرگانی در ایران بسیار پایین است.

همچنین بخوانید

وی افزود: ضریب نفوذ بیمه های بازرگانی در ایران حدود ۲/۱ درصد درآمد مردم است در حالیکه این ضریب در سایر کشورها به ۶ درصد می رسد و متوسط تقاضای بیمه های بازرگانی در ایران در سال ۹۷ به ۱۱۵ دلار رسید و این رقم در سایر کشورها به بالای ۶۳۰ دلار می رسد.

وی توضیح داد: عمدتاً بیمه‌های اجباری شامل بیمه شخص ثالث است که در حدود ۴۴ درصد از کل بیمه های بازرگانی را تشکیل می دهد.

این استاد دانشگاه ضمن بررسی عوامل تاثیر گذار در پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران گفت: مهمترین رکن توسعه بیمه فرهنگ سازی است در ایران فرهنگ سازی در خصوص بیمه بسیار اندک است و در کتب درسی مهدهای کودک مراکز آموزشی و برنامه‌های رسانه ملی کمتر به این مقوله پرداخته می شود.

وی فعالیت های اندک شرکت های بیمه در خصوص ارائه محصولات عوام پسند ، تبلیغات اندک و عدم معرفی ریسک های بیمه را از دیگر عوامل پایین آمدن ضریب نفوذ بیمه دانست.

غدیر مهدی در خصوص نقش تمکن مالی افراد در رونق و خرید بیمه گفت: ممکن پایین افراد جامعه می تواند در خرید بیمه تاثیرگذار باشد، ولی با توجه به جایگاه سطح درآمد ایرانی ها در رتبه ۲۵ جهانی مقایسه با جایگاه بیمه در رتبه ۸۰ جهانی این مسئله مبین است که تناسبی بین درآمد و بیمه وجود ندارد.

وی ریسک گریزی را از دیگر موارد تاثیرگذار در بیمه دانست و افزود : طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده ریسک گریزی در ایران بسیار پایین است و مردم احساس می‌کنند که حادثه و اتفاق رخ نخواهد داد بنابراین برای بیمه اهمیت قائل نیستند و به استقبال ریسک می روند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا