انرژی

همکاری پیچیده سعودی‌ها در تحریم نفت ایران

در حالی که دولت ترامپ مدعی است تأثیر توقف صادرات نفت ایران با افزایش تولید از سوی عربستان سعودی جبران خواهد شد اما تحلیلگران می‌گویند همکاری تولید جهانی چالشی تر از این خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، الن والد، مشاور صنعت و سیاست انرژی در شرکت “ترانسورسال کانسالتینگ” در این باره به پلاتس گفت: آمریکا می‌خواهد این احساس را ایجاد کند که شرکای این کشور در منطقه خلیج فارس هر بشکه نفت ایران را که از بازار حذف می‌شود، جبران خواهند کرد. اما سعودی‌ها به جز مدیریت کلی بازار نمی‌توانند علناً به چیزی متعهد شوند.

به گفته تحلیلگران شرکت “پتروماتریکس“، عربستان سعودی از ظرفیت فیزیکی برای جبران کاهش عرضه نفت ایران پس از پایان مهلت معافیت‌ها در اوایل ماه مه برخوردار است اما مازاد ظرفیت برای جایگزین کردن عرضه نقاط دیگر مانند ونزوئلا و لیبی کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین بخوانید

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان سعودی در پی بیانیه اخیر دولت آمریکا در خصوص تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، به دقت تحولات بازار نفت را دنبال می‌کند و با سایر تولیدکنندگان نفت هماهنگ خواهد بود تا نسبت به وجود عرضه کافی برای مصرف کنندگان اطمینان حاصل شود و در عین حال، تعادل بازار جهانی نفت برهم نخورد.

سعودی‌ها مدت‌ها آمریکا را ترغیب کرده‌اند موضع خصمانه تری در قبال ایران اتخاذ کند و منتقد تصمیم اولیه دولت ترامپ برای صدور معافیت‌ها در نوامبر بوده‌اند. دولت ترامپ خواسته است سعودی‌ها در قبال پایان معافیت‌ها، تولید نفت را افزایش دهند اما چنین قولی به دلیل توافق کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت که میان کشورهای اوپک و غیراوپک اجرا می‌شود، پیچیده شده است. اوپک قرار است ۲۵ ژوئن دیدار کند و سپس روز بعد با تولیدکنندگان غیراوپک شامل روسیه درباره توافق کاهش تولید دیدار خواهد کرد.

طبق آخرین نظرسنجی پلاتس، تولید عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، در مارس ۲۸۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۹.۸۷ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۷ بود.

به گفته والد، در یک ماه و نیم آینده عربستان سعودی اگر بخواهد می‌تواند تولید خود را به بالای ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد زیرا تولیدش در چند ماه اخیر کمتر بوده است. با این حال در آستانه دیدار ۲۵ ژوئن اوپک، این کشور باید هم پیمانان اوپک و غیراوپک خود را مجاب کند که با آمریکا توافقی نداشته است در غیر این صورت عربستان سعودی اهرم نفوذ خود را در وین از دست می‌دهد.

اما مت رید، نایب رئیس فارین ریپورتس معتقد است سعودی‌ها از این اوضاع نفع می‌برند. آنها بودند که کمپین فشار حداکثری بر ایران را به ترامپ دیکته کردند و تا زمان آرام شدن اوضاع، از قیمت‌های بالاتر نفت سود می‌برند.

انتظار ترامپ برای همکاری سعودی‌ها احتمالاً به معنای این است که قانون نوپک در صورت تصویب شدن در کنگره آمریکا، از حمایت کاخ سفید برخوردار نخواهد شد. این لایحه به وزارت دادگستری آمریکا اجازه می‌دهد از اوپک بابت نقض مقررات ضد انحصارطلبی شکایت کند.

طبق اعلام کاخ سفید، ترامپ ۹ آوریل در تماس تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره فشار حداکثری روی ایران صحبت کرده بود. تحلیلگران می‌گویند ترامپ احتمالاً درخواست کرده است تولید نفت عربستان سعودی افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا