بورسبورس اوراق

شاخص بورس تهران هزار و ۴۶۵ واحد افت کرد/ بازگشت «وبصادر» به تابلوی معاملات پس از اعمال افزایش سرمایه

شاخص بورس تهران برای دومین روز متوالی قرمز پوش شد، بر این اساس معاملات امروز در حالی پایان یافت که هزار و ۴۴۵ واحدی شاخص بورس تهران آن را دوباره به کانال ۲۰۲ هزار واحدی رسان و منجر به توقف شاخص در سطح ۲۰۲ هزار و ۸۵۷ واحد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بازار سهام کشور امروز برای دومین روز متوالی با افت قیمت بسیاری از نمادها مواجه شد.  در این روز کاهش قیمت در بسیاری از نماد های سیمانی قندی خودروی شیمیایی و نمادهای حاضر در صنعت فرآورده های نفتی منجر به افت هزار و ۴۶۵ واحدی شاخص کل بورس تهران شد. به موجب این افزایش عرضه نه تنها ۷۲ صدم درصد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد بلکه شاخص کل هم وزن نیز ۱۵۷ واحد افت کرد.

معاملات امروز بازار سهام در حالی آغاز شد که  خبر اخیر حذف معافیت‌های فروش نفت ایران اندکی بر افزایش ریسک های سیاسی اثر گذاشت و موجب شد تا بسیاری از سهامداران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به واسطه افزایش قیمت سودهای خوبی را در معاملات خود کسب کرده بودند، اقدام به نقد کردن سهام خود در برخی از نمادها کنند‌.

با این حال می توان گفت که میزان افت شاخص های بازار سهام به خصوص نماگر اصلی در مقایسه با مقدار بچه رشد های پیش از آن حاکی از آن است که بازار سهام همچنان به آینده بسیاری از نمادها مخصوص نماد های شاخص ساز و رشد قیمت آنها در روزهای آتی امیدوار است‌.

با نگاهی به نمادهایی طی روز جاری با افت قیمت مواجه شده بودند می توان دریافت که بسیاری از این نمادها همان نمادهایی هستند که در روزها و هفته های اخیر رشد بسیار مناسبی را تجربه کرده بودند، با توجه به اینکه افت یاد شده هم آنچنان شدید نبوده، این طور قلمداد کرد که کاهش قیمت رخ داده تا زمانی که در روزهای بعد از شدت بیشتری برخوردار نشود صرفاً اصلاح بوده و همچنان می توان به رشد قیمت در روزهای آینده خوشبین بود.

می توان مهمترین اتفاق امروز را بازگشایی نماد معاملاتی بانک صادرات پس از اعمال افزایش سرمایه قلمداد کرد. «وبصادر» که آخرین معاملات خود را در روز ۱۹ اسفندماه سال گذشته شاهد بود امروز در حالی در قیمت ۴۳ تومان و شش ریال تومان کشف قیمت شد که قیمت تئوریک آن پس افزایش سرمایه ۳۹ تومان بود.

فرآیند مچینگ این بازگشایی که پس از اعمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به منظور خروج این بانک از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت و استفاده از معافیت های مجاز قانون بودجه سال ۱۳۹۷ انجام می‌شد، همچون کشف قیمت «وتجارت» در دقایق پایانی معاملات به اتمام رسید.

بازگشایی «وبصادر» در حالی انجام شد که طی مدت زمان کوتاه نقل و انتقال سهام در این نماد ۳۳۳ میلیون سهم به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۲۹ میلیون تومان در آن مورد معامله قرار گرفت.

آمار و ارقام بازار

رشد امروز شاخص که در نهایت فات ۰.۷۲ درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه کاهش قیمت در نمادهایی نظیر «فارس»، «ومعادن» و «مبین» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۰۲ هزار  و ۸۵۷ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه افت قیمت در نمادهای حاضر در دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۷۰۴ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۸۸۰ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۸۳۳ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات ۱۳۹ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، بانک‌ها ، سیمان و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با کاهش  ۱۴.۵ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «ذوب»، «ارفع» و «شاوان» پذیرفته است. حجم معاملات این بازار بالغ بر و ۸۵۵ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۲۱۳ میلیارد تومان می‌رسید این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۳۶۷ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا