انرژی

نماینده اهواز: ایران به خاطر تولید بالای مازوت در پالایشگاه‌ها در صف مقدم بحران است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت که ایران به دلیل تولید بالای مازوت در پالایشگاه‌ها در صف مقدم بحران مازوت قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی ساری در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر نفت در خصوص تمهیدات این وزارتخانه در قبال بحران مازوت گفت: نهاد بین‌المللی کشتیرانی سال ۲۰۲۰ را برای ممنوعیت استفاده از نفت کوره تعیین کرده و به سبب گوگرد بالا از سال ۲۰۲۰ هیچ کشتی در آب‌های بین‌المللی حق استفاده از این نوع سوخت را ندارد و در واقع این سوخت در آب‌های بین‌المللی تحریم شده است.

وی اضافه کرد: وزارت نفت نتوانسته گام‌های خوبی در این زمینه بردارد همیشه سوخت مازوت نسبت به محصول نفت ارزان‌تر فروخته می‌شود. آقای زنگنه بگوید که این محصول چند دلار ارزان‌تر از نفت فروخته می‌شود.

ساری ادامه داد: در شرایطی که ما درگیر مباحث تحریم هستیم کشورهای دیگر از نفت به عنوان حربه‌ای برای مقاصد سیاسی خود استفاده می‌کنند و طرح این سوال برای تقابل با وزارت نفت و هم راستایی با سیاست‌های آمریکا نیست. بلکه ما می‌خواهیم بدانیم چند بشکه مازوت عرضه می‌کنیم، این ظرفیت عرضه شده به کدام سمت می‌رود؟ در کجا مصرف می‌شود؟ و کشور ما از حیث مازوت چند میلیارد دلار ضرر می‌کند؟

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه وزارت نفت از آزمون مذاکره عربستان با روسیه در مورد بازار نفت سرافراز بیرون آمده یادآور شد :وزارت نفت در این شرایط به عنوان سپر دفاعی عمل می‌کند. ما می‌دانیم که با چه شرایطی دست و پنجه نرم می‌کند. آقای زنگنه هم فردی متدین و مسلط به نفت و نیروست اما انتظار ما هم انتظار دوری نیست. ما به سبب تولید بالای مازوت در پالایشگاه‌ها در صف مقدم بحران مازوت هستیم.

ساری ادامه داد: در کانادا مازوت با گوگرد بالای ۳.۵ درصد ممنوع شده، درست است که آقای زنگنه می‌گوید هیچ هیدروکربنی روی دست هیچ کشوری نمی‌ماند ولی تفاوت در میزان عرضه و قیمتی است که فروخته می‌شود. ۱۱ درصد تولید پالایشگاه‌های ما نفت کوره با گوگرد بالاست و طبق برنامه پیشنهادی میزان صادرات مازوت در کشور ما ۳۵۰ هزار بشکه در روز بوده است. این سوخت به هیچ وجه در نیروگاه‌ها مصرفی ندارد جز در شرایطی که به ناچار از آن استفاده می‌کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه عربستان از سوخت مازوت در نیروگاه‌های خود استفاده می‌کند و مقررات زیست محیطی را رعایت نمی‌کند در عین حال گفت که ایران مقررات زیست محیطی را در این زمینه رعایت می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا