انرژی

مخالفت ترکیه با تصمیم آمریکا برای پایان معافیت تحریم‌های نفت ایران

ترکیه اعلام کرد پایان معافیت برای ادامه واردات نفت ایران را نمی‌پذیرد و وزیر خارجه این کشور در توییتی نوشت: دیکته شدن چگونگی روابط با کشورهای همسایه قابل پذیرفتن نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مولود چاووش اوغلو در توییتی نوشت: ترکیه تحریم‌های یکجانبه و تحمیل سلایق کشورهای دیگر در روابط با همسایگانش را نمی‌پذیرد. وی هشدار داد که اقدام آمریکا ممکن است به ثبات منطقه آسیب بزند.

چاووش اوغلو گفت: تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت ایران به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک نمی‌کند و به مردم ایران آسیب می‌زند.

همچنین بخوانید

خبرگزاری آناتولی ترکیه همچنین گزارش کرد چاووش اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی که بعدازظهر روز دوشنبه برگزار شد از اقدام آمریکا انتقاد کرد و آن را ناقض مقررات سازمان جهانی تجارت خواند و همچنین هشدار داد این اقدام ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین به اظهارات مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود که گفته بود ترکیه می‌تواند نفت را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی تهیه کند پاسخ داد و گفت: وادار کردن به خرید نفت از کشورهای دیگر بجز ایران، زیاده روی است. وی خاطرنشان کرد هر دوی این کشورها روابط نزدیکی با آمریکا دارند و پیشنهاد پمپئو برای جایگزین کردن آنها با ایران، از نظر اخلاقی نادرست بوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هنوز درباره اقدام آمریکا اظهارنظر نکرده اما ۲۳ آوریل تعطیلات رسمی در ترکیه است و وی ممکن است بعداً یک سخنرانی رسمی در این باره داشته باشد.

دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد معافیت‌های ۱۸۰ روزه برای واردات نفت ایران که نوامبر گذشته به هشت کشور صادر شده بود را تمدید نخواهد کرد.

توپراس که تا این اواخر تنها پالایشگاه نفت ترکیه بود، برای حداکثر ۵۱ درصد از واردات ماهانه خود به ایران وابسته بوده است و تحت قراردادهای واردات بلندمدت، این شرکت نفت ایران را با تخفیف کوچکی خریداری کرده است.

سوکار که یک پالایشگاه دیگر ترکیه است، فعالیت‌های تجاری خود را ماه گذشته آغاز کرد و هنوز درباره واردات نفت ایران آماری اعلام نکرده است.

واردات نفت توپراس از ایران سال میلادی گذشته به ۷.۱۱ میلیون تن (معادل ۱۴۲ هزار و ۷۸۴ بشکه در روز) رسید که ۳۸.۱ درصد در مقایسه با واردات ۱۱.۴۹۳ میلیون تن (۲۳۰ هزار و ۸۰۵ بشکه در روز) در سال ۲۰۱۷ کاهش داشت.

بر اساس گزارش پلاتس، خرید توپراس از ایران ژوئن گذشته پس از اعلام بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کاهش چشمگیری پیدا کرد.

این پالایشگاه ۲۸۷ هزار و ۸۴۳ بشکه در روز نفت ایران را در ژوئن گذشته وارد کرد که ۶۹.۱ درصد در مقایسه با ۹۳۰ هزار و ۹۷۸ بشکه در روز در ماه مه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

واردات توپراس در ژوئیه دوباره رشد کرد و به ۸۶۷ هزار و ۲۷۰ بشکه در روز رسید اما در نوامبر که تحریم‌های آمریکا آغاز شد، صفر شد.

متعاقب آن این شرکت حجم کمتری از نفت ایران را وارد کرد. واردات توپراس در ژانویه تنها ۹۰ هزار و ۱۳۹ بشکه در روز رسید که معادل ۱۷.۴ درصد از کل واردات نفت این شرکت بود و عراق منبع اصلی تأمین نفت ترکیه شد و ۱۷۱ هزار و ۶۹۱ بشکه در روز یا معادل ۳۳.۲ درصد از کل واردات نفت این کشور را تأمین کرد. توپراس همچنین از نیجریه، لیبی، کلمبیا و قزاقستان نفت وارد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا