امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

هزینه بالای بسته بندی عامل گرانی خرما

 

دبیر اجرایی انجمن ملی خرمای ایران هزینه بالای بسته بندی و توزیع را دو عامل مهم افزایش قیمت خرما در کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهرداد تکلو در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قیمت تمام شده خرما تا حد محدودی افزایش یافته ولی علت افزایش نهایی خرما که به دست مصرف کنندگان می رسد این طوری نیست که کشاورز و تولید کننده خرما را با قیمت بالا به بازار مصرف عرضه کرده باشد بلکه عوامل مختلفی از جمله شبکه های توزیع، واسطه ها و نهاده های بسته بندی در این مسیر دخیل هستند.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: خرما که به دست مصرف کنندگان می رسد بر خلاف سایر میوه ها و تره بار بصورت بسته بندی است.

دبیر اجرایی انجمن ملی خرمای ایران گفت: هزینه های بسته بندی، سورت بندی، گرید بندی و نگهداری باعث افزایش قیمت خرما می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه هزینه بسته بندی دو تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، افزود: بدون شک افزایش قیمت ملزومات بسته بندی به شدت روی نرخ نهایی محصولات به خصوص خرما تاثیرگذار است.

تکلو بحث توزیع را از دیگر عوامل گرانی خرما دانست و اظهارداشت: متاسفانه محصول خرما برای اینکه به دست مصرف کننده نهایی برسد با توجه به شرایط نابسامان در بازار چندبار از سوی واسطه ها دست به دست می شود که این خود افزایش قیمت را در جامعه دامن می زند.

وی گفت: سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می شود که ۸۰ درصد یعنی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن به مصرف تازه خورگی در بازارداخل می رسد.

دبیر اجرایی انجمن ملی خرمای ایران ضمن اشاره به اینکه سرانه مصرف خرما در ایران بالاست، افزود: تلاش انجمن همواره بر این بوده که محصول مزبوربا کمترین واسطه به دست مصرف کنندگان نهایی برسد.

وی در ادامه از صادرات ۳۳۰ هزار تنی خرما با ارز آوری ۳۵۰ میلیون دلار طی سال گذشته در کشور خبرداد و یادآورشد: این میزان صادرات ۳۰ درصد مجموع خرمای تولیدی ایران را شامل می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا