ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه پردازشگرهای پیشرفته برای مدیریت بحران

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که در شرایط کنونی در کشور ما نیاز به پردازشگرهای پیشرفته برای صنایع فضایی، هوایی، هواشناسی، مخازن نفت، فعالیتهای داروسازی، ژنتیک و مدیریت بحران‌های بزرگ مانند سیلاب‌ها وجود دارد، افزود: به همین دلیل کشور ما نیاز دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در این عرصه انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهندس جهانگرد در کنگره بین‌المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل کلان داده عنوان کرد: پردازشگری کامپیوتر پیچیده‌ترین ابزار انسان در بهره برداری از طبیعت است، پس از دستیابی به پردازشگری کامپیوتر هر روز شاهد شگفتی‌های جدید برای جامعه بشری هستیم.

وی افزود: هر چقدر قدرت پردازش در یک مجموعه افزایش پیدا کند، توانایی آن مجموعه بیشتر می‌شود و یکی از شاخص‌های کشور توانایی پردازش است.

همچنین بخوانید

جهانگرد تصریح کرد: طببیعتأ در هر مجموعه‌ای برپا شدن توانایی پردازشگری بسیار پیشرفته نیازمند نیروی انسانی توانمند است که امیدواریم دانشگاه‌های کشور این ظرفیت و توانایی را در سرمایه انسانی فراهم کنند. تا کنون پردازش‌هایی که در سطح جهانی دیده شده، با مقیاس دیتا محاسبه شده و آنچه پیش رو هست، این واقعیت است که بشر بتواند سرمایه‌گذاری کند و محاسبات در سطح و مقیاس اگزا انجام شود.

وی افزود: برپا شدن مقیاس اگزا به ما این اجازه را می‌دهد که کم کم وارد عرصه هوا فیزیک شویم؛ تجربه‌ای که هنوز بشر به آن دست نیافته است.

جهانگرد تصریح کرد: پردازشگرهای سه‌بعدی یا چهار بعدی، شناخت بهتر نجوم و اتفاقاتی که در جهان هستی بوجود آمده، همگی مستلزم قدرت پردازشگرهای پیشرفته است. 

وی افزود: در شرایط کنونی در کشور ما هم نیاز به پردازشگرهای پیشرفته برای صنایع فضایی، هوایی، هواشناسی، مخازن نفت، فعالیتهای داروسازی، ژنتیک و مدیریت بحران‌های بزرگ مانند سیلاب‌ها وجود دارد. به همین دلیل کشور ما نیاز دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در این عرصه انجام شود و باید در دو بخش سرمایه‌گذاری شود؛ بخشی شامل تکنیک و تکنولوژی ساخت hpc است و بخش دیگر کاربران و واسطه‌هایی هستند که hpc را بتوانند برای نیازمندان بخش صنعت و خدمات قابل وصول کنند.

دکتر حبیبی، رییس دانشگاه خوارزمی نیز ضمن عرض خیر مقدم به حاضران و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: حضور دانشمندان فرهیخته در این کنگره علمی باعث مباهات است. دانشگاه خوارزمی مفتخر است که در یکصدمین سال تأسیس خود میزبان متخصصان و صاحبنظران در حوزه تحلیل کلان داده‌ها و سیستم‌های محاسباتی است. امروز پیشرفت علم در تمام حوزه‌ها با سرعت زیاد در حال پیشرفت و توسعه است، تحلیل داده‌ها نیز از این امر مستثنی نیست و هر روز تأثیر آن در زندگی بشر در زمینه‌های مختلف رو به افزایش است. کنگره بین المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل کلان داده‌ها سابقه ۲۶ ساله دارد و برگزاری این دوره از کنگره در ایران فرصت مغتنمی در اختیار صاحب‌نظران ایرانی و بین المللی قرار می‌دهد تا با بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین دستاوردهای آن امکان بهره‌مندی از سخنرانی‌های فاخر مهمانان بین‌المللی برای همه صاحبنظران و علاقه‌مندان فراهم شود.

وی با بیان این‌که دانشگاه خوارزمی این کنگره را با هدف ایجاد هم افزایی در حوزه سیستم‌های پردازشی و تأکید بر مدیریت داده در کشور برگزار می‌کند، افزود: امیدوارم همه مهمانان خارجی و همچنین داخلی حداکثر بهره را از مباحث علمی نوین در این حوزه ببرند، همچنین امیدوارم این کنگره نقطه عطفی در بحث ساماندهی و برنامه ریزی راهبری در این حوزه در کشور باشد.

حبیبی در ادامه به معرفی دانشگاه خوارزمی پرداخت و گفت: دانشگاه خوارزمی امسال یکصدمین سال خود را جشن می‌گیرد، این دانشگاه در سال ۱۲۹۷ با اهداف تربیت معلم تأسیس شد؛ هم اکنون دانشگاهی جامع با ۱۶ دانشکده و ۱۰ موسسه و مرکز پژوهشی، بیش از ۵۰۰ عضو هیات علمی و بیش از ۱۳ هزار دانشجو و بالغ بر ۲۶۰ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خدمات خود را به جامعه علمی کشور ارائه می‌کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، در راستای تامین ابعاد صنعتی و کاربردی کنگره، کارگاه‌های تخصصی و عملیاتی در خصوص مباحث کلان داده‌ها و سیستم‌های محاسباتی کلان مقیاس در حوزه‌های مختلف مانند بانکداری، نفت و گاز، صنعت و غیره طراحی شده است که توسط متخصصینی از اسپانیا، لهستان، فرانسه، آلمان و ایران برگزار خواهد شد. همچنین در جنب کنگره نمایشگاه تخصصی شرکتهای دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تحلیل داده و سیستم‌های رایانشی حضور خواهند داشت تا محصولات و خدمات خود را ارائه کنند. 

این کنگره که از سوم اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده تا روز پنجشنبه، ۵ اردیبهشت ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا