ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

علی حکیم جوادی در کنگره TopHPC پیشنهاد داد / تشکیل کنسرسیومی برای ایجاد مرکز HPC ملی

 

کنگره بین‌المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل داده (TopHPC) از سوم اردیبهشت با حمایت شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی فعالیت خود را در هتل اسپیناس پالاس آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی گروه بهسازان فردا، کنگره TopHPC یک رویداد مشترک میان آسیا و اروپا است که با هدف فراهم آوردن فرصت مناسب برای متخصصان صنعتی، دانشمندان، دانش‌پژوهان و تصمیم‌گیران این حوزه به‌صورت تخصصی روی موضوع محاسبات با کارایی بالا (HPC) و تحلیل کلان داده (Big Data) برگزار می‌شود. این رویداد روی پیشرفت‌های فناوری در حوزه کلان داده و HPC و کاربردهای آن در زمینه‌های علمی، صنعتی و تجاری تمرکز دارد.

همچنین بخوانید

دکتر علی حکیم جوادی، مدیرعامل گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا، یکی از سخنرانان روز اول، با هدف جذب و جلب محققان و صنعتگران این حوزه جهت بهره‌مندی از دستاوردها و خدمات ایشان در این زمینه و همچنین اشاره به لزوم مشارکت در ایجاد یک مرکز HPC همه‌منظوره، از کاربردهای سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و نقش تحلیل داده‌های عظیم در صنعت بانکی و مالی (به عبارتی جایگاه و اهمیت HPC در تحول دیجیتالی و توسعه بانکداری دیجیتال) سخن گفت.

سخنان حکیم جوادی با برآورد رشد قابل‌ملاحظه داده‌ها (تا ۱۷۵ زتا بایت) در طی سال‌های آتی تا ۲۰۲۵ آغاز شد. سپس او با اشاره به رتبه سوم بخش مالی (که از نظر پیش‌بینی حجم داده و تراکنش، بعد از بخش‌های تولیدی و خرده‌فروشی قرار می‌گیرد)، به تنوع داده‌ها در حوزه مالی و نحوه استقرار آتی آنها بر روی ابرهای عمومی و اختصاصی پرداخت و به این ترتیب نوید بروز وقایع جدی و الزام در به‌کارگیری HPC را به فعالان این حوزه داد.

او همچنین از روندهای جهانی تا سال ۲۰۲۵ مبنی بر Real Time شدن ۳۰ درصدی داده‌ها و تأثیر آن بر ضرورت سیستم‌های کلان مقیاس و پردازش سریع داده خبر داد.

او در ادامه، با تاکید بر افزایش ضریب نفوذ اینترنت از طریق موبایل و پیدایش نسل ۵ اینترنت و تأثیر آن بر رفتار مصرف‌کننده نسل Z، گسترش کاربردهای هوش مصنوعی، ورود فین‌تک‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی حوزه مالی و لزوم پذیرش و تعامل با آن‌ها و ظهور تکنولوژی بلاکچین اشاره کرد.

علی حکیم جوادی، حرکت به سوی بانکداری دیجیتال و تحول دیجیتال با تکیه بر سند تحول بانک را مأموریت گروه بهسازان فردا (هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ملت) و زمینه اصلی ترسیم نقشه راه و پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در بانک ملت معرفی کرد و سپس نقش HPC در هر یک از ارکان چندگانه بانکداری دیجیتال را به ترتیب بیان کرد.

او در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های انجام‌شده در این راستا، با اشاره به نیاز کشور به مرکز HPC ملی و با اعلام آمادگی گروه بهسازان فردا، وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، اپراتورها، دانشگاه‌ها و سایر صنایع را به تشکیل یک کنسرسیوم برای ایجاد چنین مرکزی با تکیه بر رویکرد HPC As a Service، ترغیب و دعوت کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا