انرژی

کمبود نفت سنگین و ترش در بازارجهانی

 

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: بازار جهانی نفت با کمبود نفت خام سنگین و ترش مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدعلی خطیبی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: نفت خام ایران و ونزوئلا جزء نفت های سنگین و ترش در جهان به شمار می رود.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: این کمبود در اثر کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا ناشی از تحریم در بازارهای جهانی بروز و ظهور پیدا کرده است.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: نفتی که در شرکت شیل اویل آمریکا تولید می شود بطورحتم باید با نفت خام سنگین و ترش مخلوط تا در پالایشگاه ها مورد استفاده قراگیرد.

وی در ادامه افزود: متناسب با افزایش تولید شیل اویل ها بایدنفت های خام سنگین و ترش هم افزایش پیدا کندوگرنه واحدهای پالایشگاهی دچار مشکل خواهند شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که سعودی ها و امارتی ها می توانند وعده خود را برای تامین نفت کشورهای مشتری ایران عملیاتی کنند، اظهارداشت: این موضوع از دو منظر اول جایگزینی کمی نفت دوم جایگزینی کیفی نفت قابل بحث است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: ایران، عربستان، امارات، لیبی، ونزوئلا و دیگر کشورها عضو اوپک هستند بنابراین موظفند تصمیمات این سازمان را اجرا کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: اعضای اوپک براساس آخرین توافق صورت گرفته باید تولید نفت خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند که خوشبختانه تاکنون به این تصمیم عمل شده است.

وی تصریح کرد: اگر در اجلاس پیشرو توافق مزبور تمدید شود کشورها همچنان تولید فعلی را باید ادامه دهند و اگر چنانچه این توافق تمدید نشود و براساس تصمیم اوپک آزادی عمل بیشتری به اعضا داده شود در این صورت کشورهای دارای ظرفیت مازاد می توانند تولید خود را افزایش دهند.

خطیبی گفت: همه منتظر تصمیم اوپک در اجلاس آینده هستند تا در این زمینه چه تصمیمی خواهد گرفت در ضمن کشورهای نامبرده با مشکلات عدیده ای به خصوص افت تولید مخازن مواجه هستنداینطور نیست که هرمقدار که مایل باشند بتوانند تولید خود را افزایش دهند چرا که بالابردن سطح تولید مستلزم بستر سازی و سرمایه گذاری های وسیع و بسیار زیادی است.

وی در ادامه افزود: بدون شک کشورهای مزبور کار سختی در پیشرو خواهند داشت درصورتیکه بخواهند این کار را انجام دهند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا