انرژی

حذف کارت سوخت به کام قاچاقچیان

یک کارشناس حوزه انرژی حذف کردن کارت سهمیه بندی سوخت را یکی از عوامل مهم قاچاق این محصول دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر جواد نوفرستی کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: بهترین اقدامی که می توان به منظور جلوگیری از تنش و تورم در کشور و نیز مانع جلوگیری از قاچاق شود استفاده از کارتهای سوخت در جایگاه های توزیع می باشد.

وی ادامه داد: با دو نرخی شدن قیمت بنزین و بدون استفاده از کارت سوخت هیچ تأثیری درمقابله با قاچاق سوخت نخواهد داشت چرا که نرخ بنزین در نقطه مرزی ۹۰۰۰ تومان می باشد.

وی در خصوص تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین گفت: در ایران روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که یارانه سنگینی بر دوش دولت دارد و این در حالی است که ۴۶ درصد خانوار ایرانی فاقد وسیله نقلیه هستند و اعمال رقم سنگین یارانه پنهان در بین مردم به صورت عادلانه توزیع نمی شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: این تصمیم دولت اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند سه مبحث مصرف بالا، جلوگیری از قاچاق و توزیع عادلانه را کنترل نماید.

نوفرستی با اشاره به تجربه موفق کشور در سهمیه بندی بزنزین در سال ۸۶ گفت: با سهمیه بندی بنزین روزانه در حدود ۱۰ میلیون لیتر صرفه جویی میکردیم که مشخص شد که بخش عمده آن به قاچاق مرتبط می شد.

وی ادامه داد: سال ۸۶ روزانه ۶۴ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد که با افزایش روند طبیعی و معقول به مصرف ۷۲ میلیون لیتر در سال ۹۴ رسید ولی با حذف شدن کارت سوخت و تک نرخی شدن قیمت بنزین که تصمیمی بسیار اشتباه بود ظرفیت مصرف به ۹۱ میلیون لیتر رسید که بیانگر رشد قاچاق سوخت در کشور است.

این کارشناس حوزه انرژی کاهش تصادفات را از دیگر اثرات مثبت سهمیه بندی بنزین دانست و افزود : طی تحقیقات به عمل آمده در سالهای که سهمیه بندی بنزین صورت گرفت ما شاهد تصادفات کمتری بودیم.

وی ادامه داد: بیشترین آمار تصادفات در سالهای اخیر و مربوط به استان سیستان و بلوچستان است که به علت افزایش تردد خودروهای حامل قاچاق قاچاق سوخت رخ داده است.

نوفرستی در پایان یادآور شد که بنزین کالایی بسیار با ارزش است که به تمامی مردم ایران تعلق دارد و با مدیریت درست می بایست از این کالا صیانت نماییم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا