امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فضای کسب و کار نامناسب سدی برای توسعه صادرات زعفران ایران

 

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر کشور گفت: زعفران و سایر محصولات به دلیل رتبه فضای کسب و کار کشور ، قابلیت رقابت پذیری در بازارهای جهانی را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی شریفی مقدم نایب رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر کشور و نیز رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی در گفتگو با برنامه چالش گفت : بیش از ۹۳ درصد تولید جهانی زعفران در ایران است و بخش خصوصی با تلاش چند ساله باعث تحول عظیم در این حوزه شده است.

همچنین بخوانید

وی افزود: در خصوص توسعه صنعت بسته بندی در محصول زعفران گفت محصول زعفران در سال گذشته ۴۰۰ تن بود که ما در حوزه بسته بندی ظرفیت ۱۱۰۰ تنی را ایجاد کردیم که در این مورد از بسیاری از کشور ها نیز پیشی گرفتیم.

شریفی مقدم با اشاره به رتبه سه رقمی ایران در فضای کسب و کار افزود: یکی از مشکلات عمده صنعت زعفران بالا بودن رتبه کسب و کار ایران و عدم رقابت با کشورهای دیگر همچون اسپانیا و امارات است که فضای کسب و کار بسیار مناسبی را برای تولید کنندگان خود مهیا نموده اند.
وی ادامه داد: شعار صادرات بیش از ۲۲ سال است که به عنوان محور کلان کشور مورد توجه قرار گرفته است ولی در عمل پیشرفتی نداشتیم و عواملی همچون نرخ سود بانکی ، ارتباطات بین المللی و شریفی مقدم با اشاره به مبحث آموزش و تاثیر آن بر راندمان برداشت محصول گفت: میزان برداشت زعفران در ایران ۴۲۰ هزار کیلوگرم از ۱۲۰ هزار هکتار است که به طور متوسط درهرهکتار سه و نیم کیلو زعفران تولید می شود.

وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان نمونه ما حدود ۳۰ کیلوگرم درهرهکتار زعفران تولید می‌کنند که اگر متوسط تولید ما به هشت کیلوگرم برسد می‌توان گفت که قدرت رقابت پذیری ما در جهان ۵۰ درصد افزایش می یابد و این می‌تواند با آموزش به تولیدکنندگان که بیش از ۶۰۰۰ نفر هستند و محقق شود.

این تولید کننده نمونه کشورافزود: زعفران محصولی است که مزیت مطلق دارد و وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته این اولویت‌بندی را حفظ نماید.

وی خرده مالکی را از دیگر مشکلات و پایین بودن راندمان تولید دانست و افزود: در جنوب خراسان عمده زمینه های کشت زعفران در اختیار مالکان خرد است که با سطح درآمد پایین قادر به سرمایه‌گذاری اولیه و توسعه زمین های خود نیستند زیرا تهیه و تامین پیاز زعفران مرغوب ، کود حیوانی بارورشده و آب دهی به مزارع برای آنها دشوار است از اینرو تولیدات آنها بسیار اندک است.

وی در پایان یادآور شد: آسیب‌شناسی در حوزه زعفران باید کامل تر صورت گیرد و باید پذیرفت زعفران به عنوان پیش قراول محصولات صادراتی در نظر گرفته شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا