انرژی

آمریکا از تصمیم خود در قبال ایران عقب‌نشینی می‌کند؟

در حالی که قیمت نفت در بالاترین سطح در شصت ماه گذشته قرار دارد، رسانه‌های خارجی از بازنگری در تصمیم کاخ سفید در خصوص لغو کامل معافیت نفتی ایران خبر می‌دهند.

 به گزارش آرمان اقتصادی، آسوشیتدپرس در گزارشی از بررسی محدود اعمال معافیت برای صادرات نفت ایران خبر داده و از سوی دیگر رویترز در مصاحبه‌ای با وزیر انرژی عربستان اعلام کرده است چین بزرگترین خریدار نفت ایران هنوز درخواستی برای افزایش واردات نفت ، به عربستان ارائه نکرده است .

 این بدان معناست که از زمان لغو معافیت تا کنون،بزرگترین خریدار نفتی ایران هنوز تصمیمی برای جایگزینی نفت ایران نگرفته است. خالد الفلاح ، وزیر نفت عربستان اعلام کرده است این کشور در محدوده ۹.۸ میلیون بشکه در روز و یا شاید کمتر از این رقم تولید روزانه دارد.

همچنین بخوانید

وی در پاسخ به این سئوال که اگر خریداران آسیایی درخواست نفت بیشتر کنند، واکنش شما چیست نیز می گوید: در اوایل ماه می درخواست ها را بررسی می کنیم .

پیش از این اخبار رسیده حکایت از آن داشت که عربستان و امارات توانایی جایگزینی کامل نفت ایران را ندارند و البته رییس جمهور نیز دیروز در سخنانی به این دو کشور هشدارهای لازم را در این خصوص داد.پیش از این وزیر خارجه عربستان استقبال کشور متبوعش از این تصمیم ضد ایرانی آمریکا را اعلام کرده بود.

 آنها ناراضی‌اند

نارضایتی آشکار چین و تر کیه از وضعیت کنونی، در خصوص لغو معافیت نفتی ایران به نظر می رسد مهمترین عامل بررسی اعمال دوباره معافیت برای ایران باشد. این تنها چین نیست که رسما شکایتی علیه تصمیم آمریکا ارائه کرده است.بلومبرگ گزارش داد: وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد این کشور تمایلی ندارد نفت ایران را با نفت عربستان و امارات جایگزین کند.

مولود چاووش اوغلو گفت: نفت ایران ارزان نیست، اما تفاوتی مهم دارد؛ آمریکا در حال گرفتن تصمیمی است و می‌خواهد همه کشورها از آن پیروی کنند؛ چرا ما باید هزینه را بپردازیم؟

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرده است که برای جبران کاهش تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌ها، عربستان و امارات می‌توانند تولید نفت خود را به اندازه مناسب افزایش دهند، با این همه، ترکیه به دلیل اختلاف با عربستان بر سر مسائل گوناگون، از جمله قتل جمال خاشوقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، تمایلی ندارد وابستگی خود را به عربستان بیشتر کند.هند نیز از اقدام آمریکا ناخرسند است. بسیاری از رسانه های این کشور نسبت به عدم تمدید معافیت روی خوش نشان نداده اند و نسبت به آینده نگران شده اند. 

ایران در سال گذشته با تشدید تحریم های آمریکا روبرو شد.آمریکا اعلام کرد هشت کشور به مدت شش ماه می توانند از ایران نفت خریدار کنند. این معافیت از سوی آمریکا لغو شده است. در این شرایط خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد: در پی نگرانی از آثار حذف نفت ایران از بازار جهانی، دولت آمریکا در حال بررسی ساز و کاری است که می‌تواند به معافیت فروش بخشی از نفت ایران از تحریم‌ها از طریق پیش‌خرید محموله‌ها، منجر شود.

گفته می شود مقامهای آمریکا مسئول در سیاستگذاری مربوط به ایران این احتمال را رد نکرده اند که شاید به واردکنندگان زمان بیشتری داده شود تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

افزایش قیمت نفت

حالا بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت نفت امکان افزایش تا رقم ۸۰ دلار در هر بشکه را نیز داراست.از پس اعلام لغو معافیت ایران روند افزایشی قیمت نفت آغاز شد و به نظر می رسد این روند با تحولات پیش رو ،در صورت عدم تغییر فضا تداوم یابد.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز در پی تصمیمات جدید آمریکا رشدی یک دلاری را تجربه کرد.بسیاری از مصرف کنندگان نفت وضعیت کنونی را تهدیدی علیه اقتصاد خود می‌دانند و معتقدند رویارویی آمریکا با ایران و تبدیل نفت به سلاحی سیاسی می‌تواند اقتصاد آنها را تحت فشار بگذارد .

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا