بورسبورس اوراق

رشد ۱.۹ درصدی شاخص بورس تهران در هفته‌ای که گذشت/ رشد ۱۷ درصدی «وبصادر» پس از بازگشایی

شاخص بورس تهران در هفته ای که گذشت سه هزار و ۸۶۶ واحد رشد کرد و معاملات هفته جاری را در حای خاتمه داد که طی این هفته بسیاری از نمادهای خودرویی، بانکی و شیمیایی با رشد قیمت همراه شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  نخستین هفته معاملاتی اردیبهشت ماه سال ۹۸ با کسب بازدهی ۱.۹ درصدی  پایان رسید. طی این هفته بازار سهام در چهار روز معاملاتی که داشت دو روز منفی و دو روز افزایشی را پشت سر گذاشت. بر این اساس شاخص بورس تهران که سیر هفتگی خود را از سطح ۱۹۹ و ۹۱۱ واحد آغاز کرده بود توانست در نهایت در سطح ۲۰۳ هزار و ۷۷۷ واحد این نمایش را آرام بگیرد و به انتظار تداوم معاملات در هفته آتی بنشیند.

در این هفته اگر چه شاخص بورس توانست به سطح ۲۰۴ هزار و ۳۷۵ واحد نیز دست یابد با این حال به دلیل افزایش عرضه در دو روز بعد از رشد بیشتر باز ماند نتوانست به رشد خود با کیفیتی که در هفته‌های گذشته داشت ادامه دهد.

روز شنبه معاملات در حالی آغاز شد که جامعه شفاف سازی پتروشیمی پردیس در خصوص تغییر مبنای محاسبه نرخ اوره و محاسبه آن بر اساس میانگین قیمت های بورس کالا جوی مثبت را در گروه شیمیایی آغاز کرد همین امر سبب شد تا شرکت های نوری تاثیری مثبت بر حرکت نمایشگر اصلی بازار داشته باشند و همگی آنها پس از شفاف سازی با افزایش قیمت ۱۰ درصدی روبرو شوند.

با این حال روز دوشنبه از آنجایی که طی مدت نقد کردن بسیاری است خرید های انجام شده در روزها و هفته‌های قبل امری دور از انتظار نبود، افت ۵۳ واحدی شاخص بورس انجامید. این ریزش در روز بعد به واسطه افزایش نسبی حراست نسبت به تمدید نشدن تحریم ها و تاثیر منفی که به طور موقت بر روند معاملات ایجاد کرد سبب ریزش جدی‌تر شاخص بورس تا ساعت ۲۰۲ هزار و ۸۵۷ واحد شد.

با این حال این روز اندکی متفاوت سپری شد در روز سه شنبه نماد معاملاتی بانک صادرات که قریب به یک ماه و نیم بود در تابلوی معاملات حضور نداشت، پس از اعمال افزایش سرمایه و منظور شدن آن در پرتفوی سهامداران کشف قیمت شد و با افزایش ۱۱ و نیم درصدی نسبت به قیمت طوری که ۳۹ تومانی آن به انتظار ادامه معاملات در روز چهارشنبه نشست.

چهارشنبه اما جو منفی شکل گرفته در دو روز گذشته که به واسطه افزایش عرضه شکل گرفته بود به اتمام رسید. اگر چه در این روز بسیاری از تک سهم ها و یا حتی برخی از گروه ها قرمزپوش بودند با این حال تقاضا در کلیت بازار بورس نسبت به عرضه برتری داشت و منجر به رشد ۹۲۰ واحدی شاخص بورس تهران شد. در این روز اگر چه بسیاری از نمادها در گروه خودروسازی منفی بودند با این حال نمادهای خودروساز همچون خپارس روز خوبی را پشت سر گذاشتند و نماد معاملاتی پارس خودرو معاملات خود را در حالی به پایان برد که این نماد با صف خرید چند میلیونی همراه بود.

بانکی‌ها هم به واسطه رشد قیمت در دو نماد سنگین وزن وبصادر و وتجارت روزی به نسبت خوبی را سپری کردند، به طوری که طی این روز رشد قیمت سهام بانک صادرات پنج درصدی شد و بانک تجارت نیز توانست بخشی از افت قیمت روزهای قبل خود را جبران کند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا