انرژی

اعتبار یک ساله یارانه نقدی صرف بازسازی مناطق سیل‌زده شود

رییس خانه اقتصاد ایران با اشاره به پیشنهاداتی در رابطه با دریافت مالیات از حامل‌های انرژی و سوخت، گفت: قیمت سوخت در کشور ما با قیمت‌های واقعی تفاوت بسیاری دارد و باید یک روزی این قیمت‌ها را اصلاح کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای جبران هزینه خسارت سیل چیست؟ گفت: ما اولین کاری که باید انجام دهیم، این است که از مردم کمک بگیریم.

وی افزود: از سوی دیگر، ما در حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم، این در حالی است که خسارت سیل کمتر از از این رقم برآورد شده است. رییس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: ما با مبلغ یارانه‌های نقدی می‌توانیم برای جبران هزینه خسارت سیل استفاده کنیم. همچنین می‌توان از منابع صندوق توسعه ملی تا حدی استفاده کرد.

همچنین بخوانید

جمیلی عنوان کرد: در این میان، نکته‌ای که مطرح است، این‌که تاکنون از کمک‌های بین‌المللی غافل بوده‌ایم. ما باید نیازمندی‌های خود را به جامعه بین‌الملل بگوییم و از کمک‌های بین‌المللی استفاده کنیم. دستگاه دیپلماسی نباید ایراد بداند که نیازمندی‌های سیل‌زدگان را به جامعه بین‌المللی بگوییم.

وی متذکر شد: با توجه به این‌که آمریکا از امکان کمک‌های نقدی جلوگیری می‌کند، این باعث می‌شود که هزینه‌های آمریکا بیشتر شود. در همه دنیا این‌گونه است و در تمام اتفاقات دنیا، جامعه بین‌المللی وارد می‌شود. همچنین می‌توانیم از توانمندی‌های ایرانیان خارج کشور استفاده کنیم.

رییس خانه اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: منابع در عین حال باید در مناطق سیل‌زده و به صورت کاملا شفاف هزینه شود.

جمیلی با اشاره به پیشنهاداتی در رابطه با دریافت مالیات از حامل‌های انرژی و سوخت، گفت: قیمت سوخت در کشور ما با قیمت‌های واقعی تفاوت بسیاری دارد و باید یک روزی این قیمت‌ها را اصلاح کنیم.

وی با بیان این‌که در این رابطه باید اصلاح ساختاری اقتصاد مورد توجه قرار گیرد، افزود: ما اگر می‌خواهیم اقتصادمان رقابتی باشد، باید به فکر یک‌سری اصلاحات باشیم.

رییس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: اگر بخواهیم روش‌های گذشته را ادامه دهیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. کشور را با پرداخت سوبسید نمی‌توان اداره کرد. ما در همه مراحل سوبسید می‌دهیم؛ مثل برق، گاز، آب و …

جمیلی تصریح کرد: ما باید از حامل‌های انرژی به درستی استفاده کنیم. همین الان سدهای کشور پر از آب شده است. حالا یا ما باید آب را دوباره هدر دهیم یا این‌که به درستی استفاده کنیم.

وی متذکر شد: ما اعتقاد داریم که باید منابع به صورت بهینه استفاده شود. بهینه استفاده کردن با ارزان فروختن تفاوت بسیاری دارد.

رییس خانه اقتصاد ایران افزود: البته ما باید به خانوارهایی که نیاز به کمک دارند، حمایت کنیم. با افزایش قیمت مسکنی که اتفاق افتاده، دیگر کسی نمی‌تواند خانه بخرد. یک فکری باید به حال این موضوع کرد؛ چون تبعات اجتماعی بعدی دارد. وگرنه با توزیع منابع، وضعیت اصلاح نمی‌شود.

جمیلی خاطرنشان کرد: ما نباید سوخت را مفت عرضه کنیم و جلوی قاچاق سوخت را بگیریم. البته برای تعیین قیمت‌ها باید کارکارشناسی صورت بگیرد و کار کارشناسی نباید رسانه‌ای شود و منافع ملی را در نظر بگیریم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا