امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سالانه ۲۵ هزار پمپ آب چاه کشاورزی، برقی می شود

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، طبق مصوبه شورای عالی انرژی با هدف کاهش گازهای گلخانه ای، سالانه ۲۵ هزار حلقه چاه آب کشاورزی از پمپ گازوئیلی به برقی تبدیل می شوند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان برنامه و بودجه، شورای عالی انرژی ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۷ تصویب کرد که با توجه به اجرای برنامه فراگیر در خصوص طرح‌های عملیاتی برای استحصال و بهره‌برداری از گازهای در حال سوختن و مشعل، وزارت نفت موظف است حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ این مصوبه نسبت به اعلام فراخوان برای گازهای در حال سوختن و مشعل در مناطق باقی‌مانده شامل مسجد سلیمان، غرب کارون و پارس جنوبی به قیمت عادله موضوع ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند. سازوکارهای تشویقی و محدوده دوره تشویق سرمایه‌گذاران حداقل به مدت ۵ سال بر عهده وزارت نفت است.

همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی انرژی، به منظور برق‌دار کردن چاه‌ها و تلمبه‌های آب کشاورزی، وزارتخانه‌های نفت، نیرو و جهاد کشاورزی موظفند با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به برق‌دار کردن سالانه ۲۵ هزار حلقه چاه و تلمبه آب تا پایان برنامه ششم توسعه اقدام کنند.

در همین خصوص، احمد کفاشی، رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور درباره این مصوبه شورای عالی انرژی اظهار داشت: این مصوبه، دو موضوع را پوشش می‌دهد، یکی بحث جمع‌آوری گازهای مشعل و گازهایی است که در مناطق نفتی در حال سوختن است. این گازها همان‌طور که می‌دانید، مشکلات زیست‌محیطی بسیاری را به همراه دارد.

وی افزود: کشورها مطابق برنامه‌های جامع خود مکلف شده‌اند یک‌سری برنامه‌ها را اجرایی کنند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. مطابق ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه نیز تکلیف شده است که دولت طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه را اجرایی و به نحوی عمل کند که تا پایان برنامه ششم توسعه ۹۰ درصد گازها جمع‌آوری شود.

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: قراردادهایی در وزارت نفت در این خصوص منعقد شده، منتها این موضوع به شورای عالی انرژی ابلاغ شد و مورد بحث قرار گرفت و خروجی این کار این بود که در راستای برنامه ششم توسعه تکلیف شد که جمع‌آوری گازها در مناطق باقیمانده از جمله مناطق نفتی– مسجدسلیمان، غرب کارون و پارس‌جنوبی- را انجام دهند و جمع‌آوری این گازها را با قیمت عادله به شرکت‌های غیردولتی واگذار کنند. البته قرار است مشوق‌هایی برای تسریع این موضوع در این فراخوان‌ها به‌کار گرفته شود.

کفاشی متذکر شد: موضوع بعدی، بحث برق‌دار کردن چاه‌ها و تلمبه‌های آب کشاورزی است که در این خصوص مصوبه شورای عالی اقتصاد را در سال ۱۳۹۳ داشتیم که از محل قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ابلاغ شده بود. بر این اساس، قرار بود یک‌سری چاه‌ها در کشور که در حدود ۱۰۰ هزار حلقه چاه بود، برق‌دار شوند.

وی یادآور شد: با وجود این‌که سه سال از این مصوبه گذشته بود، اما عملکرد قابل توجهی نداشته است. موضوع دوباره به شورای عالی انرژی ارجاع شد و موانع بررسی شد. بر این اساس، تکلیف شد که وزارت نفت و نیرو اقداماتی در این زمینه انجام دهند که این مصوبه اجرایی شود.

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: شورای عالی انرژی این‌گونه ابلاغ کرده که وزارت نفت و نیرو موظف هستند تدابیری را اتخاذ کنند که سالانه ۲۵ هزار حلقه چاه تا پایان برنامه ششم برق‌دار شود. این پروژه نیز همچون پروژه قبلی از لحاظ زیست‌محیطی بسیار کمک خواهد کرد که مصرف گازوئیل در بخش کشاورزی کاهش داده شود و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا