بورسبورس اوراق

بازار سرمایه کلید حل مشکلات واحدهای تولیدی

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

 

رئیس کل اسبق بانک مرکزی، نقدینگی را به عنوان یکی از مشکلات کنونی واحدهای تولیدی مطرح کرد و گفت: بازار سرمایه از توانایی بالایی جهت رفع این مشکل واحدهای تولیدی برخوردار است و می تواند کمک به سزایی در تحقق شعار رونق تولید داشته باشد.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از ایرنا؛ «محمود بهمنی» به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار رونق تولید اشاره و بیان کرد: عوامل تاثیرگذار بر رونق تولید متعدد و تنها منحصر به یک عامل نمی شود اما بازار سرمایه یکی از ارکانی است که می تواند تا پایان سال تاثیر شگرفی را بر تحقق شعار سال بگذارد.
وی در ادامه بیان کرد: ممانعت از ایجاد قاچاق کالا از جمله اقداماتی است که باید به منظور تسریع تحقق شعار سال در دستور کار قرار داد، در این زمینه بورس کالا می تواند نقش آفرینی خوبی را از خود نشان دهد.
بهمنی با اعتقاد بر اینکه اصول اساسی شفافیت قیمت ها از طریق بورس کالا میسر می شود، گفت: تنها در این مکان است که نمی توان قیمت را به صورت دستوری یا تکلیفی تعیین کرد بلکه عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت ها است و تولیدکننده و خریدار در یک نقطه مشترک با یکدیگر تلاقی پیدا می کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که قیمت واقعی برخی از کالاها از جمله محصولات پتروشیمی و شیمیایی باید از طریق بورس کالا مشخص شود.
وی با بیان اینکه شعار مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب تنها شعاری است که می تواند کشور را از شرایط فعلی نجات دهد، گفت: بحث اشتغال، عرضه کالای بیش از حد به بازار، راه اندازی کارخانجات به عنوان مشکلات مساله ساز در کشور محسوب می شوند که تمام این عوامل با رونق تولید برطرف خواهند شد.
بهمنی افزود: با ایجاد هماهنگی میان عوامل تولید و نیز قرار دادن امکانات مالی با نرخ مناسب در اختیار واحدهای تولیدی می توان شاهد تکمیل ظرفیت واحدهای تولیدی ناقص و نیز افزایش میزان تولید بود.
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، افزایش تولید و نیز بهبود اشتغال منجر به افزایش عرضه کالا در بازار و رفع نیاز داخلی می شود که این اقدام علاوه بر کاهش قیمت ها مانع تورم در اقتصاد کشور می شود.
وی حلقه مفقوده ارز آوری در کشور را رونق تولید اعلام کرد و گفت: با افزایش صادرات می توان زمینه افزایش میزان ارز موجود در کشور را فراهم کرد که این موضوع کمک به سزایی را در تعادل اقتصادی کشور می کند.
بهمنی اظهار داشت: حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید و نیز کنترل منابع بانکی برای استفاده در مسیر مناسب، باعث رونق تولید در کشور و کاهش قیمت ها در بازار می شود.
رئیس کل اسبق بانک مرکزی به نقش دولت در تحقق شعار سال ۹۸ تاکید کرد و گفت: دولت باید مابه تفاوتی را در خصوص قیمت ها برای تولیدکنندگان ایجاد کند تا از این طریق قیمت تمام شده تولید کاهش یابد و دیگر واحدهای تولیدی به دلیل رویارویی با هزینه های بالا مجبور به اخذ وام ها با کارمزدهای سنگین نشوند.
وی با بیان اینکه رونق تولید و افزایش عرضه خود به خود زمینه ایجاد تعادل قیمت ها در کشور را فراهم می کند، اظهار داشت: با دستور و فشار نمی توان قیمت ها را افزایش یا کاهش داد بلکه قیمت ها باید از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا