انرژی

تاکید رئیس سازمان محیط زیست بر ضرورت لایروبی رودخانه‌های کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت لایروبی رودخانه‌های کشور برای پیشگیری از سیل‌های آتی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی عیسی کلانتری در نشست با هیات رییسه شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی که روز گذشته برگزار شد

وی با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته، به اندازه اسفند و فروردین اخیر، هوای پاک نداشتیم،گفت: بی‌شک این هوای پاک را مدیون سوخت با کیفیت و معاینات فنی منظم هستیم.

همچنین بخوانید

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی‌رویه آب برای مصرف کشاورزی بود.

کلانتری در خصوص کاهش آب مصرفی کشاورزان و تاثیرات احتمالی بر آن‌ها گفت: اوایل، بسیاری بر این باور بودند که کاهش آب باعث بیکار شدن کشاورزان خواهد شد اما دیدیم که این کار باعث شد ۲۰ درصد افزایش محصول داشته باشند. زمانی که آب زیاد و رایگان دراختیار کشاورزان قرار می‌گرفت زمین به شکل باتلاق در می‌آمد و به همین سبب به محصول و تولیدات آنها لطمه وارد می‌شد بنابراین نباید سیاست‌های توسعه‌ای یک طرفه باشد.

وی در خصوص مدیریت مصرف گفت: ما متاسفانه به‌طور میانگین، روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ گرم پسماند تولید می‌کنیم یا در مصرف انرژی بعد از روسیه رتبه اول را داریم بنابراین باید این روند نامطلوب اصلاح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وظایف تشکل‌های مردمی محیط زیستی اظهارکرد: باید وظیفه اصلی این سمن‌ها آموزش باشد و کمیته‌ای به نام آموزش داشته باشند. سازمان نیز در خصوص مساله آموزش با وزارت علوم و آموزش و پرورش تعامل دارد و از طرق قانونی پیگیر هستیم‌ که درس محیط زیست در برنامه درسی دانشگاه‌ها و مدارس وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی در آغاز این نشست، مسعود تجریشی – معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – گزارشی درباره عملکرد سازمان برای احیای دریاچه ارومیه و هوای کلانشهرها ارائه کرد.

وی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه گفت: اواخر دهه ۸۰ و قبل از شکل‌گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه، طی چند سال همین حجم از بارش‌ها و حتی بیش از آن را داشتیم اما سطح آب دریاچه نه تنها تغییری نکرد بلکه تراز آب حدود ۴۰ سانتیمتر کمتر هم شد. در حالی‌که با تلاش‌های انجام شده، طی این دوره از بارش‌ها تراز دریاچه بیش از یک متر افزایش یافته است.

تجریشی با اشاره به دلایل بهبود وضعیت دریاچه اظهارکرد: دو دلیل اصلی باعث شد تا سطح دریاچه بالاتر بیاید. دلیل اول، لایروبی‌ها بود و بودجه ۱۲۷ میلیارد تومانی برای ۲۵۳ کیلومتر لایروبی اختصاص داده شد. آخرین لایروبی در آذر سال ۱۳۹۷ انجام شد. این لایروبی‌ها به هدایت سیلاب و بالا رفتن سطح آب دریاچه کمک کرد. دلیل دوم، رهاسازی‌ها بود. امسال اولین سالی بود که در بهمن ماه رهاسازی انجام می‌شد و از این بابت ما باید از وزارت نیرو تشکر کنیم. سال‌های گذشته رها سازی در ۲۰ اسفندماه شروع  و آب در مزارع و کشتزارهای کشاورزان رها می‌شد و به دریاچه ارومیه نمی‌ریخت.

وی در ادامه با تشکر از پیگیری نهادهای اجرایی گفت: با این که در صحن علنی مجلس در برابر باز شدن سدها مقاومت‌هایی شد اما وزیر نیرو سدها را باز کرد  که آثار مثبت آن را اکنون می‌بینیم. به عنوان مثال در مهاباد اگر در زمستان سد باز نشده بود ما شاهد سیل وحشتناک بودیم.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به بهبود هوای پایتخت و کلانشهرها در سال گذشته گفت: با توجه به آمارها تا پایان سال ۱۳۹۷، در تهران ۲۸ روز هوای پاک و ۲۷۴ روز سالم داشتیم، در حالی‌که در مدت مشابه سال ۹۶ تنها ۱۴ روز هوای پاک و ۲۳۹ روز سالم داشتیم. روزهای ناسالم سال ۹۷، ۵۹ روز، اما در سال ۹۶، ۱۰۰ روز بود.

تجریشی با ذکر این نکته که سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته به تمامی تعهدات خود را عمل کرده است،اظهارکرد: گزارشی که در دو روز گذشته کمیسیون اصل ۹۰ در صحن علنی مجلس ارائه داد، بیان کرده بود که سازمان حفاظت محیط زیست به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،در پایان این نشست، اعضای هیات رییسه شبکه ملی سمن های محیط زیستی کشور گزارش عملکرد و برنامه های آتی خود را تشریح کردند و مهمترین دغدغه خود را آموزش محیط زیست به مردم دانستند. در این‌گزارش مطرح شد که در کشور ۹۷۴ سمن محیط زیستی داریم که بیشترین سمن‌ها در تهران و کمترین آن‌ها در خراسان شمالی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا