بورسبورس اوراق

تورم، شاخص بورس را دستکاری کرد؟ / رونق بورس تا تابستان ادامه دارد

تحلیلگران اقتصادی معتقدند شاخص بورس در حال انطباق با رشد نرخ ارز و نرخ تورم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نظر می‌رسد افزایش تورم، شاخص بورس را دستکاری می‌کند. نرخ تورم بنا به گزارش مرکز آمار ایران در فروردین ماه امسال به ۳۰.۶ درصد رسید؛ این در حالی است که نرخ تورم در فروردین سال گذشته ۸.۱ درصد گزارش شده بود. بر همین اساس، تنها در بازه ۳۸ روز اول سال ۱۳۹۸ شاخص کل بورس از رشد حدود ۱۴.۹ درصدی برخوردار بوده است.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال گذشته ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد بود؛ این در حالی است که عدد شاخص هم‌اکنون به ۲۰۵ هزار و ۲۸۷ واحد رسیده است. این، افزایش ۲۶ هزر و ۶۲۸ واحدی را نشان می‌دهد.

در اولین روز کاری فروردین سال گذشته نیز شاخص کل بورس ۹۶ هزار و ۴۲۵ واحد بود. به این ترتیب در طول یک‌سال گذشته شاخص کل بورس ۱۱۲.۸ درصد رشد پیدا کرده است.

آخرین گزارش از بازار سرمایه نشان می‌دهد که امروز بازار با رشد یک‌هزار و ۵۱۰ واحدی روبه‌رو شده و روی عدد ۲۰۵ هزار و ۲۸۷ واحد ایستاده است.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل صعود بازار در ماه‌های گذشته، افزایش نرخ ارز است و به نظر می‌رسد شاخص بورس در حال انطباق با رشد نرخ ارز و نرخ تورم است.

برخی کارشناسان در این میان تحلیل می‌کنند که رونق شاخص بورس تا اواخر تیر ماه ادامه دارد. حسن قاسمی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید «شاخص بورس تهران از ابتدای سال ۹۸ رشد خود را آغاز کرده و این موضوع تنها به چند روز اخیر مربوط نمی‌شود. عمده این رشد هم ناشی از عملکرد اسفند ماه شرکت‌ها بوده است. شرکت‌ها در این زمان با عملکرد مناسبی مواجه بودند که این موضوع در شکل‌گیری روال اخیر تاثیر زیادی داشته است.

وی در خصوص اوج این رونق در چند روز اخیر نیز می افزاید: «عامل دیگر در افزایش رشد شاخص طی این مدت به رشد قیمت دلار بازمی گردد. از طرفی دیگر با توجه به برنامه‌های بانک مرکزی برای ایجاد بازار متشکل ارزی به نظر می‌رسد قیمت‌ها با این سازوکار به قیمت‌های بازار نزدیک‌تر شوند، این موضوع در خروج برخی سرمایه‌گذاران فعال در بازار ارز و ورود نقدینگی شان به بازار سرمایه بی‌تاثیر نبوده است. »

این کارشناس بازار سرمایه در پیش ‌بینی از روند شش ماه آتی بازار سرمایه تصریح کرد: «با توجه به رویدادهای سیاسی موجود نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی تا نیمه نخست سال جاری داشته باشیم، اما به نظر من تا قبل از آغاز فصل مجامع یعنی به طور تقریبی تا اواخر تیر ماه، این روند رو به جلو در بازارسرمایه ایران کماکان ادامه خواهد داشت.»

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا